Karl-Olov Arnstberg är professor emeritus i etnologi, Stockholms universitet. Nya Tiders läsare har stiftat bekantskap med honom genom en rad böcker, där han utifrån olika vinklar skärskådar samhället och i synnerhet makthavarnas härskartekniker.
I Godhetstyranniet driver författaren kritiskt reflekterande resonemang om situationen, och hans analyser illustreras med många konkreta exempel. Han anknyter till händelser kända från media, till böcker, tidningsartiklar och citat av anonyma mailkontakter. Många teman blandas, överlappar och går in i varandra.
Att recensera Arnstbergs bok på ett rättvisande sätt stöter på svårigheten att Godhetstyranniet är en bok med ett mycket rikt innehåll. Vi skall därför återkomma till den i ännu en artikel längre fram, då vi bland annat ska titta på hans syn på religion och varför han anser att den är central.
Arnstberg definierar godhetstyranni på följande sätt: ”I en godhetstyranni har de godas godhet onda konsekvenser för det egna folket och det egna samhället.” Problemet med godhetstyranniet är att det tycks ”har en majoritet av folket med sig” (s. 102). Den i Sverige härskande ”politiskt korrekta” ideologin består av en rad föreställningar som hänger samman i en helhet. Dit hör närmast religiösa tankar om att alla människor i grunden är lika och vill väl, att ”alla är lika värda” och ett starkt jämlikhetsideal. Några av vår samtids vanliga politiskt korrekta dogmer sammanställer Arnstberg i en tänkvärd lista (s. 38).
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.