Färöarna, med sina 50 000 invånare och spektakulära landskap, ligger 50 svenska mil sydöst om Island. Färöarna är en del av Danmark men har en långtgående autonomi. De hårda levnadsvillkoren är numera ersatta av ett i många avseenden modernt liv och givetvis kör man personbilar, sportbåtar och konsumerar, på samma sätt som vi, allt som prylsamhället i västvärlden erbjuder.
Eysturoyartunnilin (Østerøtunnellen blir det på danska) som byggdes mellan 2016 till 2020 öppnades för trafik den 19 december 2020. Men den 19 juli i år blev den internationellt uppmärksammad för sin underjordiska rondell då Drottning Margrethe vandrade runt där och besåg konstinstallationen. Den 80-åriga drottningen gjorde en flera dagars rundtur på Färöarna, nästa år har hon suttit 50 år på den danska tronen. Enligt inslagen i Dansk TV uppskattade drottningen konstutsmyckningen i undervattensrondellen. Konstnären är den excentriske Tróndur Patursson. Tilltaget att internationellt marknadsföra den nya tunneln som konstverk avser att locka turister igen efter coronapandemin och det faktum att turismen gått starkt tillbaka under flera år – många kryssningsrederier bojkottar Färöarna eftersom befolkningen genomför valjakter där stora flockar djur helt dödas. Mer om det nedan.
Eysturoyartunnilin är en över 10 kilometer lång tunnel som byggts mellan öarna Streymoy/Strømø och Eysturoy/Østerø . Tunneln som löper under Skálafjørður/Skaalefjord börjar ett stycke norr om Huvudorten Torshavn, och sträcker sig åt nordöst där en underjordisk rondell under havet fördelar trafiken till två olika öar. Rondellen har gestaltats av konstnären Tróndur Patursson genom färgglad, men ändå dunkel belysningsfärgsättning. Märkvärdigare än så är det inte och blå eller röd belysning kan till exempel beskådas även i svenska vägtunnlar. Kombinationen av undervattenstrafikled med extra mycket ljusinstallationer och den fräcka rondellens ljussättning kanske å andra sidan är ensamt i sitt slag. Genom tunnelbyggnationen förkortades restiderna mellan Torshavn och den näst största staden Klaksvik till nästan hälften, från 68 till 36 minuter. Från Torshavn till Strendur kortades färden från 64 minuter till 48. Vägen byggdes av NCC och är avgiftsbelagd. Man kan också att nämna att infarterna till tunnlarna är förlagda 15 meter över havsnivån.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.