Jaguars utskällda kampanj ”Copy Nothing”, som framtagits i samband med beslutet att helt övergå till elektrisk fordonsproduktion, ska tilltala en framtida rik, ung och innerstadsboende målgrupp som tror att de utmanar normer. Ingenstans i filmen syns någon bil, i stället fokuseras på etnisk variation, androgynitet och maskinliknande koordination hos modellerna. Stillbild: Jaguar på YouTube

Lyxbilföretaget Jaguar influeras av WEF – hånas för woke-kampanj

UTRIKES
Det anrika bilmärket Jaguars kampanj, som blivit extremt hånad i sociala medier, är av allt att döma frukten av ett samarbete med globalistorganisationen World Economic Forum. Men Jaguar tar kritiken med ro – man vill positionera sig för att sälja till den liten minoritet ultrarika som över huvud taget kommer att kunna äga en egen bil efter WEF:s samhällsomdaning.

Det var den 19 novem­ber som bilkoncernen inledde sin kampanj med en filmsekvens förmedlad i sociala medier. Mångetniska modeller i olika åldrar och kropps­vikter iklädda skrikiga kläder med underliga detaljer, ses marschera runt i scenografiskt utstuderade mil­jöer. Sällskapet, varav en var en man i känning, rör sig synkroniserat som robotar. Avsikten är tydligen att det hela ska uppfattas som nyskapande och futuristiskt. Och det gör det nog – åtminstone för de människor som inte dagligen befinner sig i lokaler för konsthögskolors kreativa work­shops.

I reklamfilmen syns bland annat en man(?) i klänning med en slägga i händerna. För den som är intresserad av färgval speglar klänningens och släggans färg om en viss historisk flagga för en nation där en plötslig social förändring också ägde rum. Stillbild: Jaguar på YouTube

 

Någon bil syns inte så långt ögat når, men däremot slagord som ”dele­te ordinary” (radera det vanliga) och besked att bilkoncernen numera ska fokusera på att utmana gränser och utforska nya perspektiv. Även den Jaguars logotyp som gjorts om. Den hoppande jaguaren i det traditionel­la märket har stiliserats kraftigt, och varumärkesnamnet presenteras i ett simplifierat typsnitt. Tanken tycks vara att bruka den minimalism som varit vägledande för varumärkes­kommunikation i decennier, samti­digt som man vill hävda att man gör något banbrytande.

Allmänheten och allt fler företag har tröttnat på woke

Kritiken som vällt fram mot Jaguars nya identitet kan jämföras med den som drabbat tidigare kampanjer från till exempel Scandinavian Airlines och Bud Light, där PR-strategerna inte bara tycks ha misstolkat samti­den utan också missbedömt provo­kationernas effekt på publiken. I Jaguars fall har det dock producerat något som liknar ett lustmord online där andra företag och influerare gått samman med en ”anti-woke” opi­nion.

Hånad. Sociala medier har översvämmats av människors parodier på Jaguarkampanjen. Även vissa företag har kommenterat sarkastiskt, till exempel Specsavers som gjort sig roliga över den uppdaterade logotypen. Stillbild: YouTube

 

Människors egenproducerade me­mer har flödat i sociala medier, och flera kända profiler har skjutit ned kampanjen med dräpande kommen­tarer. AI-kreatören Marcus Byrne skrev på X att han ”fixat” reklamen i en film han gjort själv. I den jagar och angriper jaguarer de pretentiöst utstyrda modellerna som paniksla­get flyr och ramlar över varandra. Techmiljardären Elon Musk note­rade att bilmärkets kampanj inte innehöll några fordon, och skrev på sitt X: ”Säljer ni bilar?” Hans kom­mentar på Jaguars inlägg fick hund­ratusentals gillamarkeringar, medan Jaguars originalinlägg bara åtnjöt några tusen. Den brittiske högerpo­litikern Nigel Farage förutspådde att företaget skulle gå under, och influ­encern Andrew Tate skrev också han på X att Jaguar var ”bögskit”, att han ägde 76 bilar men ingen Jaguar och att han nu ”aldrig kommer göra det”. Även glasögonbutiken Specsavers, bilföretaget Lucid Motors och spelfir­man Razer gjorde Jaguar-parodier, bland annat genom att lägga upp låt­sade löjeväckande uppdateringar av sina respektive varumärken.

Gamla globalistiska visioner för framtiden

Den 2 december presenterade Jaguar sitt koncept med de nya lyxiga bilmo­dellerna under Miami Art Week. Va­let av arena visar att man nu vill att varumärket ska höjas i upplevelse – det handlar inte om nya bilmodel­ler utan om förfinad konst. Utöver det vill Jaguar representera en an­norlunda framtid där vi gemensamt värnar planeten. Men andra varu­märken har i åratal som bekant gått i liknande spår, och typiskt är att det inte finns någon egentlig variation i det som hela tiden ska tolkas som så normöverskridande. Riktningen är alltid densamma och det gäller även de kommunicerade idealen.

Var är jaguaren? Flera AI-filmer har skapats som svar på Jaguars nya reklamfilm. X-användaren Marcus Byrne, med en blygsam följarskara på runt 1 500 personer, skapade ett klipp som i skrivande stund fått en miljon visningar och 19 000 gillamarkeringar. I filmen angrips de färgglatt klädda modellerna av vad som ser ut som riktiga jaguarer. Stillbild: X

 

På Jaguars hemsida kan vi läsa om idéerna bakom den utskällda kampanjen, och de är i princip iden­tiska med de som satts på pränt av World Economic Forums grundare Klaus Schwab, tidvis ända ned till be­greppsnivå. Helt enligt WEF:s filosofi ska människor föras in i detta fram­tidsscenario av en elit som säger sig veta vad som måste göras för att räd­da världen. I det här fallet kablas den sociala omdaningen lämpligt nog ut av ett varumärke som tillverkar lyx­bilar.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Sverige leder ministerrådet första halvåret 2023 – Vad vill Sverige med EU?

I bilar sitter människor

🟠 KRÖNIKA Många svenska ledarskribenter ogillar bilar, särskilt i städer. Som stadsbor har de nära till jobb och allmänna kommunikationer. Andra har bil för egen del men kritiserar andras ägande och bruk av bil. Några när ett närmast rabiat hat mot bilar i allmänhet.

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Boken som blev profetisk

🟠 BOKRECENSION Finns det någon roman som på ett intressant sätt gestaltat massinvandringen? Ja, Jean Raspails De heligas läger från 1973 är fortfarande läsvärd. Den lyckas kondensera hela folkutbytet genom att låta det vara något som sker omedelbart, snarare än som resultatet av en utdragen process. Det är en fascinerande bok, både på grund av dess målande stil och dess profetiska insikter.

Den eldrökta

🟠 KULTUR Magnus Stenlund höll den 28 november boksläpp, arrangerat av Frihetsnytt, för den historiska äventyrsberättelsen Den eldrökta. ”Förhistorisk” kanske är en exaktare beskrivning. Berättelsen är givetvis fiktiv men väl förankrad i vad vi kan veta om vår förhistoria, i synnerhet för oss med rötter vid Mälaren och Uppland.

Forskare föreslår tankestyrning genom AI för att rehabilitera brottslingar

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK En uppmärksammad molekylärbiolog vill hacka kriminellas hjärnor för att göra dem till laglydiga medborgare. Teknologin är redan framgångsrikt testad på djur, och nu gäller det bara att ändra på den vetenskapliga etiken och öppna upp för experiment på människor. Han nämner specifikt ”diskriminering och hatbrott” som exempel, och enligt honom kan tekniken finnas på plats redan om tio år.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.