Frans G. Bengtsson sa en gång: någon besöker sin faster i Vimmerby och kan av detta skapa en spännande skröna, medan en annan reser världen runt och inte får något särskilt att berätta. En annan skåning, Björn Fajersson, börjar sin memoarbok med en liknande anekdot. Fajersson är inte yrkesförfattare men den attityd han har till skrivandet är synnerligen vital och medryckande. Han vet vad detta att ”väcka intresse” betyder.

Född 1951 ger sig Fajersson omsider på juridikstudier i Lund. Efter ett läsår gör han och en kompis en bilresa till Afrika söder om Sahara. Det hela avhandlas på cirka 25 sidor och är kanske bokens mest spännande kapitel. Man färdas i en VW-buss och man är händig, men katastrofen är aldrig långt borta.
Efter värnplikt fullbordar Fajersson sina juridiska studier. Han gör en smärre karriär inom förvaltningsrätten men sadlar sedan om till att bli privatanställd skattekonsult hos Price Waterhouse. Varför? Omväxling förnöjer.
Detta kännetecknar hela boken, hela Fajerssons karriär. Följ dina impulser, är visdomen; med en stabil bas i utbildning och rationellt tänkande måste även drömmen och variationen få sitt.
Sedan rullar det vidare med egen konsultfirma i Helsingborg, nu med sikte på finansiering av internationella projekt, vilket dock är svårt i dåvarande konjunkturläge. Detta är på 1990-talet. Men så slutar depressionen och Fajersson kan jämte consulting ägna sig åt en hel flora av verksamheter, såsom fastigheter i Chicago, bilhandel, livsmedel och åkeriverksamhet.
Det hela är en svårbeskriven mix av småföretagande och avancerad konsultverksamhet. Det handlar om att vara där, i verkligheten, och träffa folk, ta dem på pulsen och göra affärer. Många anekdoter bjuds det på och vi kan inte återge dem alla. Vi får istället koncentrera oss på de visdomar som allt konkretiseras till.
Först har vi en visdom som Fajersson fått höra, men som han inte följt: ”att man vid affärsmässiga beslut inte ska styras för mycket av egna intressen”. Kruxet är förstås att man måste vara kritisk i sina affärsbeslut, men hjärtat måste även få vara med. Man kan som affärsman inte bara vara en dataprogramsrobot. Fajersson var förvisso tidigt inne på datorisering av bokföring med mera, men han förblev i processen en företagare med mänskligt ansikte, så att säga.
Generella visdomar: Han nämner att personliga affärsmöten var viktiga på hans tid, det vill säga före internets ankomst. Här kan man hävda att än idag, med möjligheter till snabb kommunikation via nätet, så spelar personliga möten ändå en stor roll. Mötet ”IRL” ger en helhetsbild som är oslagbar. Och av bokens alla redogörelser för Fajerssons affärsliv så tycks han ha varit en unikt personlig företagare. Han har som antytt alltid varit ute och träffat folk och knutit kontakter.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.