Sedan elbilar blivit allt vanligare har flera konsumenter rapporterat om skyhöga räkningar för reparationer som vanligtvis borde vara både enkla och billiga. Elbilar har annars marknadsförts just med argumentet att elmotorn är mycket enkel med få rörliga delar, jämfört med den komplicerade förbränningsmotorn.
YouTube-kanalen Bondfånget, som granskar bilindustrin utifrån ett konsumentperspektiv, har släppt ett avsnitt om danskan Rikke Posner som kommer att få betala mellan motsvarande 115 000 och 270 000 svenska kronor för att laga sin Fiat 500e elbil – en bil som hon betalade 340 000 kronor för.
– Jag öppnade den med nyckeln och det sa bara ”poff!”, berättar Posner.
Hon trodde först att det var ett däck som exploderade, men det visade sig vara den så kallade ombordladdaren – en viktig del i en elbil som går att köpa på internet för mindre än 11 000 kronor. Att verkstaden ändå kräver 115 000 kronor beror på att bytet inte går att genomföra utan en särskild kod från Fiat. Om även batteriet är trasigt kan slutnotan landa på hela 270 000 kronor.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.