Redan när Nya Tider ringde runt för att höra sig för om den diskriminerande annonsen valde annonssidan Stagepool att plocka bort den. Efter att vår artikel fått omfattande spridning har nu också Ikea på sin officiella sida på Facebook valt att be om ursäkt:
”Vi ber verkligen om ursäkt för detta, självklart ska vi se över denna annons och ta det vidare till ansvarig.”
Ansvarig är Malin Myrén som fungerar som rollbesättare åt Ikeas reklamfilmer. När Nya Tider ringde upp henne inför vår intervju var hon nedlåtande och tyckte inte alls att det var något konstigt. ”Jag förstår inte vad du vill med det här samtalet, kära du”, hade hon sagt. Efter att vår reporter bad henne att sluta med sina härskartekniker, att vi inte accepterar ”kära du”, så förklarade hon att hon och regissören inte ville ha ett blont barn i Ikeas reklamfilm eftersom det ”inte skulle se bra ut”.
När vi nystade vidare vem Malin Myrén egentligen är, fick vi fram att hon medvetet använder sin makt som rollbesättare för att föra en politisk agenda. I en intervju i Sydsvenskan den 17 januari 2012 berättade hon bland annat att de företag som beställer reklamfilmer kanske hade föredragit nordiskt utseende, men att hon kontrar med att föreslå något annat, som kunden sedan inte vågar argumentera emot.
Vi har många gånger i Nya Tider gett exempel på medias makt, där politiker i praktiken sitter i knäet på journalister. Det är media och deras ägare som till stor del bestämmer vad som är politiskt korrekt och inte. Vi vet alla vilka reaktionerna skulle bli om en annons krävde ”ej för svartkrulligt utseende”. Vår reportageserie förra året om medias makt beskrev bland annat hur Polisen slutat gå ut med signalement eftersom de då fått löpa gatlopp i media för att signalementen är ”rasistiska”. Man har då hellre valt att bedriva ett mindre effektivt polisarbete med risk för att fler offer drabbas, än att våga gå emot media.
Alternativ media har dock också makt, vilket Nya Tiders avslöjande om Ikea bevisar. Det må vara ett litet steg, men hade ingen skrivit om det och hade inte våra läsare gått på Ikea med obekväma frågor, så skulle annonsen varit kvar och ingen hade bett om ursäkt.
Vi vill tacka alla läsare som skickar oss viktiga tips om orättvisor i samhället, och speciellt rikta ett stort tack till alla som tar den information vi grävt fram vidare och ställer frågor som företag och myndigheter inte är vana att få. Tillsammans vrider vi debattklimatet i Sverige till att bli sundare och friare.