Drivmedelspriserna ökar trots beslutad sänkning
I samband med striden om statens budget i höstas, fick M, KD och SD igenom ett förslag om att sänka pumppriset på bensin och diesel med 50 öre, genom sänkta energiskatter. Detta slogs upp relativt stort och uppfattades av många som att vi nu skulle få sänkta drivmedelskostnader, inte minst för landsbygden.
Sänkningen träder dock i kraft först den 1 maj, och i stället har kraven på ökad inblandning av biobränsle från den 1 januari resulterat i att pumppriset rörde sig uppåt efter årsskiftet. Diesel blev 1,20 kronor dyrare per liter och bensin 0,50 kronor dyrare den 1 januari. Och då hade politikerna ändå pausat den automatiska prisökningen genom ”BNP-indexering” av bränsleskatterna även för 2022. Orsaken till det är att de biobränslen som blandas i de fossila bränslena har ett starkt internationellt efterfrågetryck, med höga priser som följd.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.