Kunder hos vissa telefonoperatörer i Tyskland, inklusive Vodafone och Deutsche Telekom, har haft en något annorlunda surfupplevelse än de hos andra operatörer sedan början av april. I stället för att få annonser via vanliga spårningscookies från tredje part som lagras på enheter har de varit en del av ett försök med något som heter TrustPid.
TrustPid tillåter mobiloperatörer att generera pseudo-anonyma tokens baserat på en användares IP-adress som administreras av ett företag som också heter TrustPid. Varje användare tilldelas olika token för varje deltagande webbplats de besöker, och dessa kan sedan användas för att ge ”personliga produktrekommendationer” – men på vad TrustPid kallar ”ett säkert och integritetsvänligt sätt”. Det är den ”integritetsvänliga” delen som har fått kritikerna att reagera.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.