Vid de flesta av landets bensinmackar ligger nu dieselpriset på närmare 19 kronor per liter. Stigande råoljepiser är en del av orsaken, men i inget annat land har dieselpriset skjutit så i höjden. De svenska priserna är i stället en del av regeringens politik, som vill tvinga fram ett mindre bilåkande. Den 1 augusti införde regeringen en ny lag, reduktionsplikten, som kräver en högre inblandning av dyra biodrivmedel, främst HVO och RME, i svensk diesel. I bensin blandas istället mindre mängder etanol som inte är lika dyrt, vilket är orsaken till att bensinen inte stigit lika mycket i pris.
Den 1 januari kommer reduktionsplikten att höjas ytterligare, från 21 till 30,5 procent, och åtta år senare är meningen att den ska ligga på 66 procent för diesel, enligt en promemoria som regeringen lade fram förra året (se NyT v.19/2021 och v.48/2020).
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.