Efter nedskjutningen av MH17 den 17 juli har västvärlden anklagat pro-ryska rebeller för att ha skjutit ner planet med ett luftvärnsrobotsystem av typen BUK, och lagt ansvaret på Putin som påstås ha försett rebellerna med vapnet eller rentav beordrat nedskjutningen. Ryssland å sin sida gick ut med att deras radarsystem visat att det fanns ett militärt flygplan i passagerarplanets närhet och att det förmodligen sköts ner från luften av det ukrainska flygvapnet.
Radardata från Rostov
Den 13 november publicerade ryska medier radardata som, om de är äkta, visar att ett eller möjligtvis två militära flygplan väntade i luftrummet längs MH17:s rutt och stannade kvar i 20 minuter efter nedskjutningen. Det var Sergej Melnitjenko, vd för konsultbolaget Aviation Safety, som gick till media med datan. Han sade att den kom från en kontrollcentral för flygtrafiken i Rostov oblast (region) och att han litade på den källa hans bolag fått datan av.
Nyheten publicerades först av dagstidningen Moskovskij Komsomolets och spred sig som en löpeld i ryska medier. Även RT publicerade nyheten på engelska och tyska.
Intresset från västerländska medier var däremot minst sagt svalt. En av få tidningar som ens tog upp nyheten var Daily Mail, som påstod att det ”tog 119 dagar efter katastrofen” innan dessa ”bevis” presenterades och antydde att ryssarna behövt tid för att manipulera datan.
Faktum är dock att ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsija ska ha överlämnat radardata till den internationella utredningsgruppen redan den 1 augusti enligt Interfax, även om den inte läckt ut till allmänheten förrän nu. USA, som påstår sig ha satellitdata som visar att deras version är den sanna, har däremot fortfarande inte överlämnat denna till utredarna.