Den globala pandemin som svepte över världen förra året 2020 innebar radikala förändringar i svenskars livsstil. De rekommendationer som tillkom under 2020 förde med sig dramatiska förändringar gällande hur svenskar umgicks, fördrev sin fritid, och spenderade sina pengar.
För många svenskar innebar den sociala distanseringen som brukades under 2020 att man sökte sig till bland annat nya sätt att både arbeta och fördriva sin fritid. Här tar vi en titt på några tendenser kring svenskarnas internetvanor i förhållande till pandemin – vilka sociala plattformar de använde, deras bruk av vårdens e-tjänster, och hur COVID-19 förändrade deras arbetsförhållanden.
Arbeta hemifrån
Internetstiftelsen Svenskarna och internet genomför årligen en undersökning i syftet att kartlägga svenskarnas internetvanor. Resultaten från det ovanliga året 2020 visade på flera förändringar i svenskarnas internetvanor, bland annat vilka aktiviteter de ägnade sig åt på internet och hur de använde internet för att umgås med vänner och familj.
Även om Sverige, till skillnad från många andra länder under pandemins första år, inte valde att totalt stänga ner samhället – som till exempel Storbritannien där flera lockdowns har ägt rum sedan panedmins början – så påverkade COVID-19 många svenskars liv i stort.
Enligt folkhälsomyndighetens rekommendationer så jobbade många till exempel hemifrån, något som var särskilt vanligt förekommande i Stockholmsregionen. I denna region var smittspridningen nämligen som störst.
Att arbeta hemifrån var dock något som var vanligt i Sverige i stort och enligt undersökningen som utfördes av Svenskarna och internet så jobbade hela 42 % av Sveriges befolkning hemifrån minst en gång under pandemin.
Spel på nätet
Gällande hur svenskarna spenderade sin fritid under 2020 så märks även en skillnad av gällande spel för pengar på nätet, något som är på uppgång enligt bedrageri.info. Så mycket som var tionde internetanvändare har nämligen ägnat sig åt spel för pengar på nätet under pandemin, även detta enligt Svenskarna och internet.
De av deltagarna i undersökningen som arbetade hade ägnat sig åt online gambling i högre grad – 12 % – vilket går att jämföra med studerande och pensionärer. Dessa grupper ägnade sig åt spel för pengar på nätet i mindre grad: åtta respektive sex procent.
Det är även anmärkningsvärt att spel för pengar i allmänhet fick ett uppsving i Sverige under 2020. En undersökning från Novus på uppdrag av Spelinspektionen visar att spel i fysisk form, alltså till exempel spel på automater och skraplotter – ökade under förra året, tillsammans med spel på nätet.
Användning av vårdens e-tjänster
Svenskarna använder vårdens e-tjänster i relativt hög grad, något som kanske är förklaringen till att man inte kan se en uttalad ökning i bruket av dessa tjänster.
Det finns olika förklaringar till detta men en förklaring kan vara att den sociala distanseringen kan ha haft en minskande effekt på influensa och vinterkräksjuka, till exempel.
Konsumtion av media
En trend som dock blev ännu tydligare under förra året är svenskars användande av digital media. Digital media, som strömmande tjänster och poddar – är på klart uppgång i Sverige.
Traditionell media som radio, dagstidningar, tv och böcker är däremot på nedgång. Hela 89 % av internetanvändarna i Sverige använder så kallade playstjänster, en siffra som talar för sig själv.
Sociala medier
Något annat som inte heller är förvånande är att sociala medier fick ett uppsving under pandemins första år. Med sociala medier menas de olika tjänster och plattformar på nätet där användarna kan dela länkar eller bilder, skriva inlägg, med mera.
Facebook, en av de största plattformarna, är fortsatt populär och hela 58 % av internetanvändarna i Sverige använder Facebook varje dag. LinkedIn, plattformen för professionella kontakter, ökade under pandemin. Detsamma gäller för Instagram och TikTok.
Sociala medier är över huvud taget något som är otroligt vanligt bland svenskarna, och i stort sett alla som studerar i Sverige använder sig av sociala medier – 89 % gör detta dessutom dagligen.
De olika plattformarna används även mycket flitigt av de svenskar som är ute i arbetslivet. Drygt nio av tio i denna grupp använder sociala medier – hela 93 %.
Nya vanor
Att pandemin har förändrat svenskarnas liv på ett markant sätt kan ingen förneka. Det intressanta är hur bestående de förändringar som skett i svenskarnas liv sedan pandemins början kommer visa sig vara.
Svenskarnas tendens att använda sig alltmer av digitala medier istället för traditionella medier torde inte kunna tillskrivas COVID-19. Denna trend kommer sannolikt att fortsätta växa.
Men andra vanor kanske kan ha sin grund i den sociala distansering som svenskar tillämpade under 2020. Frågan är till exempel spel på nätet är något som kommer fortsätta växa, nu när de olika rekommendationerna som tillträdde under 2020 har öppnat folks ögon för nya sätt att fördriva sin tid på nätet.