Vad hände i den där söderförorten till Stockholm under våren, och hur kan någon få för sig att attackera ett fredligt möte på en lokal teater? De flesta är överens om att det är en oroande utveckling. Samtidigt kan man fråga sig vilka som får tillgång till möteslokaler i Sverige och vilka som förvägras, eller hotas bort. Lokalen i Gubbängen tillhör Moment:teater. Vår granskning visar att den inte bara öppnar upp sin verksamhet för den våldsamma extremvänstern – teaterns styrelse är själv på många sätt delaktig i den extrema rörelsen. Men låt oss först syna de etiska rättesnörena i kulturvärlden som faktiskt ursäktar dödliga politiska angrepp – förutsatt att de kommer från rätt håll.
Den 11 mars skrev Åsa Linderborg en recension i Aftonbladet av Moment:teaters uppsättning av Stefan Zweigs roman Världen av i går – en europés minnen. Den socialistiska skribenten Linderborg, kan på ett sätt betraktas som aktivist i teatersammanhang. I första hand minns vi henne som den som mest skoningslöst angrep Stadsteatern/Kulturhusets VD Benny Fredriksson under metoo-hysterin. Det lynchmässiga sexbrottsdrevet mot honom, som bara visade sig vara elakt skvaller, ledde till att han tog livet av sig.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.