Statens väg- och transport-forskningsinstitutet (VTI) har på uppdrag av Konjunkturinstitutet gjort en analys av hur de ekonomiska styrmedel som syftar till att styra över bilparken till eldrift påverkar fördelningspolitiken. Utredningen är en del av KI:s analys av fördelningseffekter av olika bilstyrmedel för att Sverige ska uppnå 70-procentsmålet (av ”klimatpåverkande utsläpp”) inom transportsektorn till 2030.
VTI konstaterar i sin rapport, en analys som bygger på en uppdelning efter inkomst och geografisk placering, att de som gynnas mest är höginkomsttagare och allra mest de som bor i storstäderna. Slutsatsen i rapporten är inte någon direkt nyhet, men den effekten av taktiken från de styrande för att förmå svenska bilägare att byta till elbilar har inte luftats i någon större utsträckning i media och har sällan framkommit i debatten i övrigt.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.