Julhandeln viktig för handlarna
Att julhandeln är viktig för handeln råder det inget tvivel om. Förra året omsatte julhandeln, i HUI:s rapport definierad som ”all försäljning som sker under december månad inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln”, totalt 89,8 miljarder kronor. Som diagrammet visar har det varit en stadig ökning av julhandelns omsättning fram till och med förra året. HUI:s prognos för årets julhandel pekar på en minskad försäljningsvolym med cirka 2,5 miljarder kronor.
Man har också räknat på hushållens samlade konsumtionsutrymme och kommit fram till att det minskar med hela 6,7 miljarder kronor jämfört med december förra året. Skillnaden förklaras med att inköpen av julmat och julklappar prioriteras före mycket annan konsumtion.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.