Eskalerande varu- och matbrist samt skenande priser syns redan tydligt över stora delar av världen och nu även i väst. I både Nordamerika och till exempel Storbritannien i Europa börjar det bli allt glesare på hyllorna i matbutikerna.
I USA får nu storköpare som livsmedelstillverkare av halvfabrikat, mataffärer, skolor och snabbmatskedjor allt svårare att få leverans av beställda varor. Detta trots att de i många fall äger flera delar av produktions- och ibland även distributionskedjan. I flera delstater levereras nu bara drygt hälften av alla order, vilket i praktiken betyder att livsmedelsförsörjningen redan havererat där till nästan 50 procent. McDonald’s och Burger King kan på flera platser, bland annat Florida, inte längre erbjuda milkshakes eller ens pommes frites. Även om det fortsatt hör till undantagen så är det en fingervisning om vad som är på gång.
Extremväder, översvämningar, torka, frostskador och kyla med kortare odlingssäsong som följd har allvarligt decimerat jordbruket de senaste åren. Minskad tillgång och tämligen oförändrad efterfrågan leder till stigande priser. Till det ska nu kollapsande logistik läggas, vilket skapar lokal varubrist samt nya rekordhöga energi- och transportkostnader.
Kall och mörk vinter hotar
Den globala logistiken har varit mycket hårt ansträngd sedan covid-restriktioner infördes världen över i mars 2020 och på olika sätt påverkade försörjningskedjan så negativt att den i praktiken brustit på flera platser. Det gäller inte minst sjöhandeln, där det råder containerbrist och transportpriserna skjutit i höjden. Rekorddyr fartygsfrakt gör att ett containerfartyg som sett sina bästa dagar nu kan kosta nästan en sprillans ny Ferrari att hyra… varje dygn. Utanför USA:s största hamn i Los Angeles ligger nu över 70 containerfartyg för ankar och köar, och i New York på östkusten är det över 60 handelsfartyg. Det är ännu fler än när det var som värst tidigare i år, när 45 handelsfartyg köade utanför Los Angeles i januari (se NyT v.7 & 9/2021). Varje dygn de blir liggande ökar transportkostnaden, som i slutänden hamnar på konsumenten.’
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.