I förra numret av Nya Tider skrev jag om visselblåsaren Udo Ulfkotte som kort innan han avled 2014 publicerade en mycket avslöjande bok, Gekaufte Journalisten (Köpta journalister). Ulfkotte berättar att det finns en ”armé av agenter” som verkar respektabla på ytan, men som gör stora pengar på att påverka tysk media för utländska intressens räkning, framför allt USA:s. Han var själv en av dem som lät sig mutas till att skriva artiklar på beställning i syfte att forma allmänhetens uppfattning och åsikter i en viss riktning, men bestämde sig för att hans samvete inte lät honom fortsätta med detta.
I boken berättar han bland annat om hur Wikileaks avslöjade en instruktionsmanual som förberetts av CIA för hur man påverkar den allmänna opinionen i den tysktalande världen. Det är en spegelbild av Östtysklands media, som var propagandaorgan för den sovjetiska diktaturen, med den viktiga skillnaden att den västliga mediala påverkan är klart skickligare.
Ulfkotte redogör vidare i detalj om flera världshändelser som påverkats av media, inte minst vid upptakten till USA:s många krig. Ett intressant avsnitt avhandlar terrordåden den 11 september 2001 i USA och hur journalister instruerades att skriva om detta.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.