Varulven var ett av de mest fruktade väsendena inom den svenska folktron och var underkastad Djävulen själv. Bild av Gunnar Creutz, Falbygdens museum/Wikimedia Commons

Varulven i svensk folktro

En vanlig föreställning om varulven är att detta väsen är en man som förvandlats vid fullmåne, vanligtvis efter att han själv blivit biten av en varulv. Inom den svenska folktron, däremot, är föreställningen om varulven helt annorlunda. I de svenska folksägnerna förvandlas mannen nämligen antingen vid nattetid eller blir förtrollad av någon trollkunnig. Han påverkas inte av månen, utan är istället underkastad Djävulen.

I en folksägen från Närke, som upptecknades år 1951, berättas att varulven var en stor, mager varg som ”var ful och vedervärdig. Man trodde att varulven var en människa, som stod under Djävulens välde och som under nätterna tvingades att ikläda sig en varulvs skepnad”. Enligt denna sägen tvingades varulven om nätterna ”stiga ned i gravar och plundra lik och till och med äta liken.” Det enda sättet för den här mannen att bli fri från livet som varulv är, enligt sägnen, att offra människoblod till elden.

Enligt en vanlig föreställning förvandlades mannen till varulv vid fullmåne. I den svenska varulvstron, däremot, spelar fullmånen ingen roll. Foto: Pixabay

Denna sägen, som finns bevarad på Institutet för språk- och folkminnen i Uppsala, är bara ett av många exempel på svenska folksägner som berättar om hur varulven stryker omkring varje natt i antingen varg- eller hundskepnad. Dock är det inte vanligt att varulven gräver upp gravar och äter lik om natten. Det vanligaste är att han stryker omkring i mörkret och om någon människa ger sig ut kastar han sig över den och dricker hans eller hennes blod. Om människan varulven möter är en havande kvinna sliter han ut fostret och antingen äter upp det eller, som det står i en skånsk sägen, bär ”det till ’Hin Onde’ [Djävulen] som är hans beskyddare.”

När mörkret faller söker sig varulven mot kyrkogårdar… Foto: Nya Tider

Föreställningen om varulven var, enligt Jochum Stattins bok Från gastkramning till gatuvåld – En etnologisk studie av svenska rädslor, starkt präglad av den väldokumenterade rädslan för vilda rovdjur som björn, räv och varg. Allmogen som levde nära inpå den vilda naturen var medvetna om att dessa rovdjur kunde skada eller döda deras djur, men de bar även på rädslan ”för att rovdjuren även kunde angripa människor.” Han noterar också att det skall ha funnits en uppfattning om att de vilda rovdjuren ”hade magiska och övernaturliga krafter. Av den anledningen var det inte så mycket vargen man fruktade som den magiska varulven.”

På grund av sin törst på människoblod och nära band till Djävulen var varulven sannerligen ett mycket fruktat väsen inom den svenska folktron – om inte rentav det allra mest fruktade.

Hur man blev varulv och de vanligaste sätten att bli fri

Inom den svenska varulvstron spelade fullmånen ingen som helst roll. Inte heller kunde man bli varulv efter att ha blivit biten av det väsendet. Så hur kunde en man bli varulv i Sverige? Jo, det fanns tre vanliga varianter av förvandlingsmotivet samt åtminstone fyra mindre vanliga.

Enligt den första av de tre vanligaste kunde mannen förvandla sig av egen vilja, men för att kunna göra det var han tvungen att krypa igenom ett bälte. Mannen förvandlas då till antingen varg eller björn. Denna föreställning är, enligt etnologen Ella Odstedts bok Varulven i svensk folktradition, vanlig i landskapen ”Jämtland, Härjedalen, Ångermanland, Lappland, Medelpad, Hälsingland, i övre delen av Dalarna, norra Värmland samt enstaka även i Dalsland. Även i Västergötland finnes ett par uppgifter.”

Den andra av de tre dominerande förklaringarna till varulvsförvandlingen är att mannen blivit förtrollad av antingen en trollkunnig eller ett övernaturligt väsen. Denna version finns i hela Sverige och inte begränsad till några landskap och varulven antar enligt de sägner som berättas inom den här föreställningen endast vargskepnad.

Vargen var en av varulvens vanligaste skepnader. Bild: Pearson Scott Foresman/Wikimedia Commons

Enligt den tredje versionen var förvandlingen till varulv ett straff för att mannens mor, under graviditeten, genomgått en trolldomsritual (att krypa igenom ett föls fosterhinna) för att få en lätt förlossning. Denna version finner man i Skåne, Halland, Blekinge, Bohuslän, Närke, Östergötland och Västmanland samt i Småland och Västergötland. Enligt sägnerna som berättas inom den här föreställningen är det mycket vanligare att mannen förvandlas till en hund som antingen är svart, röd och/eller trebent, med glödande ögon och rött gap. Det är inom denna berättartradition som tron att mannen förvandlades till varulv om nätterna är vanligast, men det finns också gott om sägner som berättar om hur han kunde förvandlas under dagen.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Nordens tidiga konst

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Läs även:

Nordens tidiga konst

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Lag och rätt under medeltiden

Lag och rätt under medeltiden

🟠 HISTORIA De flesta har vid något tillfälle sett en lagbok. Det är en präktig pjäs, fylld med hela rikets lagar. Det finns en enkelhet över den, allting är samlat och gäller för hela landet. Det har dock inte alltid varit så enkelt. Genom historiens lopp har lag och rätt förändrats mycket och detta ska vi nu dyka ner i.

Den röda granitön i sundet

Den röda granitön i sundet

🟠 HISTORIA Mitt i Kalmarsund kan man se en kupolliknande silhuett sticka upp ur vattnet. På långt avstånd kan denna kupol se blåaktig ut. Denna kupol är granitön Blå Jungfrun som, sedan 1926, varit en av Sveriges nationalparker. Här finns tallskog, fladdermöss och skogsharar samt stenar som man helst aldrig ska ta med sig från ön.

Hur Hollywood lärde sig tala

Hur Hollywood lärde sig tala

🟠 HISTORIA Musikalfilmen utvecklades ur scenmusikalen, som i sin tur har ett ursprung som kan spåras tillbaka till antikens Grekland. Musikalens historia är med andra ord längre än vad man först kan tro. Handlingarna och stilarna har varierat väldigt mycket genom åren, men den röda tråden som löper genom musikalerna är densamma.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Drömmen om ett annat USA

🟠 BOKRECENSION Det är lätt att tro att styrande eliter alltid är konservativa. De sitter ju redan på pengarna och makten, så varför skulle de vilja ändra något? Men nuförtiden har vi utopistiska makteliter som försöker genomföra radikala förändringar. Det går inte att ta miste på deras hybris. Eliternas uppror och sveket mot demokratin av den amerikanske historikern Christopher Lasch handlar om detta, och om flera angränsande ämnen. Den kom första gången 1995. Boken har fortsatt väckt intresse och debatt, så nu kommer den i nyutgåva. För dig som vill sätta dig in i en alternativ syn på hur USA skulle kunna vara är detta en intressant bok.

Sagerska palatset

🟠 KULTUR När Sveriges regeringschef vecklade ut Prideflaggor på balkonger till det officiella residenset, som också innehåller hans tjänstebostad, roterade nog Vera Sager i sin grav. Det eleganta stadspalatset, en gång tillhörande paret Vera och Leo Sager, var en symbol för en utsökt elegans, traditioner och europeisk savoir-vivre. Men vad har det blivit av denna tradition?

Naturreservat – Vår värdefulla natur

🟠 KULTUR Tänk om den gamla eken vid stigen kunde tala. Den skulle kunna berätta om allt som tilldragit sig i dess närhet. Den skulle berätta om strålande sol och torka, oväder och stormar, boskap och människor som vistats i dess närhet och varit en del av historiens gång. Naturen är vår historia, vår nutid och framtid. Den är livsnödvändig och måste vårdas och skyddas för kommande generationer. Därför är naturreservaten så betydelsefulla!

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Lag och rätt under medeltiden

🟠 HISTORIA De flesta har vid något tillfälle sett en lagbok. Det är en präktig pjäs, fylld med hela rikets lagar. Det finns en enkelhet över den, allting är samlat och gäller för hela landet. Det har dock inte alltid varit så enkelt. Genom historiens lopp har lag och rätt förändrats mycket och detta ska vi nu dyka ner i.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.