Sverige låg en gång i toppen när det kom till utbildning, men har sjunkit markant de senaste åren. Den internationella kunskapsutvärderingen Pisa granskar matematik, läsförståelse och naturvetenskap, och i dess mätningar som genomförts 2006, 2009 och 2012 har Sveriges resultat dalat i samtliga tre ämnen. 2012 ligger Sverige under OECD-genomsnittet. Nedgången har varit snabbare än i flertalet andra länder, och den snabbaste nedgången har varit i ämnet matematik, där resultatet har minskat med 38 punkter från 2003 till 2012.
Den 9 juni presenterade Sverigedemokraterna sitt förslag för att ”skapa världens bästa skola”. Förslaget omfattar bland annat kompetensutveckling, certifiering och rejäla lönelyft.
– Det är obekväma sanningar vi har att presentera, sade Stefan Jakobsson, SD:s utbildningspolitiske talesperson på presskonferensen. Han har själv arbetat som lärare i 15 år och har en bra insyn i yrket.
Jakobsson berättar för Nya Tider att han slutade som lärare eftersom han inte längre kunde ta ansvar för den dåliga utbildningen.
– Det var skolfrågorna som fick mig att engagera mig i Sverigedemokraterna, säger han.
– Den svenska skolan är internationellt sett dålig. Lärarutbildningen är på avgörande punkter undermålig och många elever ges inte förutsättningar att nå adekvat kunskapsnivå, säger Jakobsson.
Jakobsson menar att hela skolsystemet är dåligt och att lärarutbildningen måste bli bättre.
– Vi ska hjälpa de lärare som behöver det att bli bättre pedagoger. Och det gör vi med hjälp av certifieringar, som sker stegvis. Shanghai-modellen ger lärare en chans att göra karriär inom sitt yrke och samtidigt rejält öka sin inkomst. Engagemang ska helt enkelt betala sig, förklarar han.
Vidare menar han att arbetsmiljön i skolan är dålig. Inte bara elever utan också många lärare mår dåligt och kan inte sköta sitt arbete på grund av den dåliga miljön, berättar han.
– Det spelar ingen roll om man höjer lärarnas löner. De vill helt enkelt inte jobba i en sådan extremt dålig arbetsmiljö, säger Jakobsson.
Jakobssons recept är att läraryrket måste bli attraktivt igen, så att man kan behålla de bra lärare som finns i skolan, så att man lockar tillbaka de tusentals lärare som lämnat, men även locka in nya lärare till yrket.
– Attraktionskraften för yrket ökar om man skapar en bra arbetsmiljö där lärare kan utvecklas åt det håll de vill. En skola och arbetsplats där de kan göra en meningsfull karriär. Kunskapsstarka lärare ökar kvalitén i skolan. Det är eleverna som blir vinnarna när det finns en engagerad lärarkår.
Jakobsson berättar att Sverigedemokraterna tagit lärdom av de länder som lyckats bäst. Shanghai-modellen tyckte de var intressant för Sverige.
– I Shanghai rankas eleverna bäst i världen i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Det är ett lyckat system. På 30 år har Shanghai gått från bottenresultat till absoluta toppen, enligt undersökningar från OECD, säger Jakobsson.
Sverigedemokraterna anser att de bästa resurserna ska gå till de svagaste eleverna.
– Genom att skapa världens bästa lärarkår kan vi på riktigt hjälpa de elever som är i mest behov av hjälp. De bästa lärarna ska hjälpa de elever som är i mest behov.
Jakobsson vill se ett system med jourskolor där man ger svaga elever rätt förutsättningar med hjälp av de bästa och mest drivna pedagogerna.
– Ingen elev ska behöva falla ut eller misslyckas. Ambitionen måste alltid vara att få tillbaks eleven i en vanlig klass. ”Superlärare” kan lyfta hela skolan. Det finns helt enkelt inget dåligt med denna modell, hävdar han.
Den viktigaste orsaken till de dåliga resultaten är enligt Jakobsson de ideologiska reformerna som monterat ned ett fungerande utbildningssystem.
– Man har inte prioriterat kunskapsstarka lärare utan istället på att ge mer och mer makt till eleverna. Genus-pedagogiken och ideologiska reformer är meningslösa. Vi ser resultatet nu. Det är ledaregenskaper och kognitivt kunnande vi ska satsa på, säger han.
Han menar att detta kan åstadkommas med ganska enkla metoder och att det inte är dyrt att införa reformen.
– Inför katederundervisning igen. De länder som lyckats bäst i världen har en sak gemensamt, nämligen katederundervisning, berättar han.
Jakobsson berättar vidare att SD vill se en statlig vidareutbildning som sker under arbetstid, 30 timmars utvärdering med hjälp av kollegor som sitter med i klassrummet. I modellen ingår även ett mentorskap för att vidareutbilda andra lärare. Kunskapen ska spridas ut bland lärare och göra yrket värdefullt.
– Det sker ständigt nya saker och vi vill ge möjlighet att inom läraryrkets timmar utveckla sig konstant.
Partiet vill också att skolmaten ska lagas på plats, att halvfabrikat ska tas bort och att maten ska lagas av utbildade kockar.
– Att maten lagas på plats av närproducerade produkter gynnar den svenska marknaden, säger Jakobsson.
Jakobsson berättar att ingen kritik mot SD:s förslag hittills framförts från förbund eller andra partier, vilket man tolkar som positivt.