I juli 1857 befann sig konstnären och hovmannen Fritz von Dardel (1817-1901) på Ulriksdals slott och den sommardagen möttes han av en syn som han genast förevigade i en av de dagboksanteckningar han senare återgav i Minnen. Del 1 1833-1861: Kronprinsen Karl (1826-1872) som glatt målade de panelningar som var avsedda att pryda en salong på slottet.
Dardel kom genast med invändningen att kronprinsen slösade sin tid och att om Karl så gärna ville måla var det bättre att han gjorde ”landskapsstudier eller riktiga taflor”.
Detta försök att få Karl att lägga ifrån sig penseln misslyckades dock fullständigt. Det slutade nämligen med att kronprinsen gav Dardel uppdraget att måla figurerna. Den lite surmulne Dardel utförde detta uppdrag och medger i dagboksanteckningen att han målade med mindre iver än vad Karl gjorde.
Den kunglige samlaren på Ulriksdal
Kronprins Karl, som år 1859 blev kung Karl XV av Sverige och Norge, hade, som det står i Sofia Hillborgs bok Kungliga slotten – Människor och berättelser, övertagit Ulriksdals slott 1856. Vid den tiden var det slottet, som Hillborg skriver, ”inte mycket mer än ett tomt skal” efter åren då platsen varit ett militärsjukhus, men där många såg tomhet och trasiga möbler såg Karl möjligheter. Han var, som det nämnts ovan, delaktig i restaureringen av Ulriksdal, bland annat genom att måla panelningar, men på detta slott fanns även gott om plats för hans samlingar. I likhet med sin konstnärligt intresserade morbror, Ludvig I av Bayern (1786-1868), var han nämligen en hängiven samlare.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.