Foto: Pixabay

Varför skall Sverige ingå i The United States of Europe (USE)?

Den Europeiska Unionen driver idag en kampanj tillsammans med statsledningarna i vissa stora länder för att så småningom få in Europas länder i en federal union. Inför EU-valet i maj kommer man självfallet inte att direkt driva förslaget om en snabb förvandling från EU till USE, men efter valet kommer nog stora resurser sättas in för detta mål.

Valresultatet kan självfallet påverka de ansträngningarna, men kommer inte att stoppa dem. Det internationella ekonomiska etablissemanget, det vill säga de multinationella företagens, inklusive bankernas ägare, har i många decennier avsett att genomdriva ett federalt Europa, och har nu lyckats samla alltfler politiska fraktioner under sitt banér. Man har fått socialister och socialdemokrater i många länder att se EU som räddningen, efter att de politiskt i hemländerna hamnat i en varaktig nedförsbacke. De partierna ser nu EU som den främsta möjligheten att genomdriva radikalare reformer hemmavid. Och i Sverige påverkas Moderaterna, som ju länge såg EU som stödet att avveckla socialdemokratins grepp om vårt land, nu kraftigt av globalismen. Centern, som på grund av samhällsutvecklingen sett en omvandling av sin väljarbas, har förvandlats från skeptiker till anhängare av synsättet. Och Liberalerna har beroende på sin politik alltmer smält ihop och hoppas nu på att federalismen skall innebära en återhämtning. Istället förlorar man kanske sina EU-mandat.

En avgörande fråga för vårt land är naturligtvis hur det svenska folkstyret skulle utvecklas i USE. Är EU-demokrati – och snabbt genomförd – en respektabel form av demokrati för ett litet medlemsland? Frihandeln inklusive övriga tre friheter är grunden för EU:s framgång. Möjliga utvecklingsvägar som politisk federalism är bara potentiella tillägg. Det finns flera sätt att utveckla ett mera integrerat Europa, och ett bygger på att länderna under bibehållen suveränitet genom frivillighet prövar sig fram till allt större samarbete på olika områden (1). Olika samarbetskluster av länder skapar olika växande områden av integration, allt kontrollerat genom folkomröstningar och inom EU en demokratiskt ansvarig (genom ett parlament med större makt) och representativ exekutiv EU-ledning. Och det får ta den tid det tar att utveckla dessa kluster. Det väsentliga med EU är ändå frihandeln.

Men globalisterna har andra planer och en annan tidtabell. Det medför också, att de avslöjar sina värderingar. Merkel uttryckte sina, när hon på ett möte i Adenauerstiftelsen i november kommenterade läget och då sade, att självständiga stater skall vara beredda att ge upp sin självständighet till Bryssel. Naturligtvis krävs parlamentets godkännande, men det är tydligt att hon anser att man inte bör lyssna till sina medborgares åsikter beträffande frågor om immigration, gränser, eller till och med självständighet, om det går emot EU-integrationen.

Generellt innebär själva strukturen av EUs beslutsapparat och dess regler ett grundläggande demokratiskt underskott i organisationen (1). Ledamöterna i Europaparlamentet har en alldeles för svag ställning. Att dessa ledamöter inte får föra fram egna förslag för bedömning och beslut av bland annat parlamentet, eller förslag om medlemmar i kommissionen, tillhör de största bristerna. Man får allmänt bara godkänna eller avstå. Utseendet av kommissionen med dess vidsträckta förslagsrätt och inflytande är för indirekt och medför att européerna varken har rimlig delaktighet i valet av eller kunskap om de personer som utgör en form av europeisk regering. Kommissionen och ministerrådet har idag en alldeles överdrivet stor makt i systemet, särskilt som man planerar åtgärder som dramatiskt skulle minska de nationella parlamentens betydelse.

I och med att (a) allt flera beslut i framtiden kommer att tas utan att enskilda regeringar får inlägga veto mot dessa, i kombination med (b) lägre krav på storleken av aktuella beslutsmajoriteter, ökar antalet beslut, som direkt strider mot folkviljan i olika länder. I januari lade kommissionen till exempel fram ett förslag som skulle ge ministerrådet rätt att så småningom med två tredjedelars majoritet bestämma i de allra flesta skattefrågor och där de nationella parlamentens roll tydligen skall kopplas bort. Initiativet skulle innebära en kraftig inskränkning av nationernas suveränitet och ett mycket viktigt steg mot federalism. Och kommissionens mål så småningom – en gemensam finanspolitik – angriper också själva kärnan i den nationella bestämmanderätten genom att Brussels därigenom kommer att ännu mera påverka och styra mängder av områden.

En annan faktor gäller ett lands storlek. Ju mindre, desto mindre betydelse har dess röster i parlamentet. De största länderna – främst Tyskland och Frankrike – kommer att ha en mycket stor makt där bara på grund av antalet invånare (tillsammans utgör de 30 procent av EU:s befolkning). Utan veton och med lägre krav på beslutsmajoriteter i ministerrådet blir europeisk politik i mycket detsamma som tysk-fransk politik. Slutsatsen är inte överdriven, när man tar hänsyn till Tysklands allmänna betydelse och möjlighet att därigenom påverka olika länder i skilda frågor. Det väcker frågan varför Sverige skulle vara intresserat av att bli en tysk-fransk provins utan nämnvärt inflytande? I vilka avseenden är dessa länder framgångsmodeller för Sverige?

Sverige bestämmer idag i princip över politiken i vårt land. Man kan i ministerrådet lägga in veto mot alla olämpliga lagförslag. Många känsliga frågor kan därför få en lösning som tillgodoser just svenska behov och intressen. Om vetorätten försvinner, och EU även i fortsättningen har en mindervärdig demokratisk struktur, blir situationen särskilt allvarlig. Folkens möjlighet att direkt påverka genom parlamentet är för låg. Möjligheten till kontakt med landets regeringsrepresentant(er) i ministerrådet är därvid ingen kompensation. Och representanten i kommissionen skall inte ta nationella hänsyn. Sveriges allmänna inflytande i EU är samtidigt mycket litet, eftersom vi bara utgör två procent av EUs befolkning. Möjligheten att praktiskt kunna påverka avgöranden av betydelse för svenskar blir ytterst begränsad, och sannolikt blir de allra flesta politiska beslut annorlunda än om de blivit utformade och bestämts i Sverige. Vi skulle oavlåtligt få acceptera beslut, som inte ligger i vårt intresse och fyller våra särskilda behov. Beslutsfattandet kan på intet sätt representera den svenska folkviljan. På unionens nuvarande utvecklingsstadium är den tänkta EU-demokratin inte en lämplig – eller ens respektabel – form av demokrati för vårt land. Beslutsstrukturen är för odemokratisk och olikheterna mellan olika länder fortfarande för stora. Våra särskilda intressen skulle därför hotas alltför mycket.

Att kunna delta i att bygga koalitioner med andra länders representanter för att försöka påverka beslut är ingen ersättning alls för ett eget direkt folkstyre avseende viktiga frågor. Och även om demokratin inom EU förbättras, finns ingen anledning för oss att idag underkasta oss andra nationers vilja. Fördelarna med det är mycket små jämfört med nackdelarna. Samarbete gällande områden av intresse kan redan ske utan nu avsedd federalism. Varför skall vi acceptera att andra länder väljer lösningarna för oss? Vilket är huvudskälet till att ett land skall ge upp sitt styrelseskick – sin rätt att demokratiskt besluta om sitt eget öde – i utbyte för frihandel, viss minskning av besväret att passera gränser och att bo och arbeta i andra länder? De frågorna kan man ordna på flera andra sätt utan att ge bort sin nationella suveränitet. Och andra påstådda fördelar är högst diskutabla.

(1) http://www.contra.nu/contra-articles/att-avsluta-eller-reformera-eu/

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Inte alltid en klänning i vitt

Inte alltid en klänning i vitt

🟠 HISTORIA Idag är det självklarhet att bära en vit klänning när man gifter sig, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det var först på 1800-talet som vit färg på brudklänningen började bli vanligt. Här i Sverige dröjde det dock till sekelskiftet 1900 innan den vita brudklänningen överhuvudtaget började konkurrera ut den svarta bland vanligt folk.

Läs även:

Två år sedan Korankravallerna

Två år sedan Korankravallerna

🟠 OPINION: BITTE ASSARMO De muslimer som attackerade polis under korankravallerna 2022 är inget annat än terrorister. Det menar debattören Bitte Assarmo, som skriver att fler poliser borde ha skjutit verkanseld – det var bevisligen det enda som hade effekt. Istället lät polisen pöbeln härja, varpå politiker liksom systemmedia var snabba med att urskulda och förringa muslimernas hat mot den svenska yttrandefriheten och vårt samhälle.

Skyhöga förluster beseglar Ukrainas öde

Skyhöga förluster beseglar Ukrainas öde

🟠 ANALYS Vid det här laget har det börjat gå upp för de flesta att Ukraina är i en hopplös belägenhet. Men västetablissemanget kämpar tappert för att upprätthålla bilden av en lovande kamp så länge Ukraina får trogen hjälp från Väst. En viktig del av detta är att låta påskina att Ryssland lider större förluster än Ukraina. Manskap är en dyrbar och ändlig resurs. Om den ena parten åderlåts allt för mycket blir kriget svårt eller omöjligt att upprätthålla. Sålunda rapporterade New York Times i augusti att Ryssland enligt anonyma amerikanska tjänstemän skulle ha 120 000 döda och 170 000–180 000 sårade, medan siffrorna för Ukraina skulle vara 70 000 respektive 100 000. Men är detta sanningen? Joakim Förars har gjort egna beräkningar utifrån allmänt tillgänglig information och resonerar kring vad de faktiska förlustsiffrorna skulle kunna vara. Nya Tider har inte kontrollräknat uppgifterna.

Nytt rekord i hyckleriet om politiskt våld

Nytt rekord i hyckleriet om politiskt våld

🟠 CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET Nu äntligen går Sveriges politiker man ur huse och fördömer våldet! Är det upploppen i invandrarförorterna, bombdåd mot bostadshus eller rent av korankravaller man reagerar emot? Nej, demokratin verkar hotas först när ett vänsterextremistiskt möte avbryts av en rökfackla som gör att lokalen får utrymmas.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Är Hasse Alfredson passé?

🟠 BOKRECENSION Humor åldras snabbt. Kan det finnas intresse för en svensk humorist som hade sin höjdpunkt på 60- och 70-talet? På sätt och vis gör det nog det. Om mannen ifråga heter Hans Alfredson. Han hade en bred begåvning. Han skrev böcker, gjorde film och revy, han kunde även teckna och sjunga någorlunda. Så en ny biografi över Alfredsons liv och gärning har sitt existensberättigande. Den fyller ett tomrum. Man kan säga att den, förutom själva personporträttet, liksom i förbigående tecknar en bild av den senare delen av det svenska 1900-talet.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Inte alltid en klänning i vitt

🟠 HISTORIA Idag är det självklarhet att bära en vit klänning när man gifter sig, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det var först på 1800-talet som vit färg på brudklänningen började bli vanligt. Här i Sverige dröjde det dock till sekelskiftet 1900 innan den vita brudklänningen överhuvudtaget började konkurrera ut den svarta bland vanligt folk.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.