Riksrevisionen har tittat på den del av Trafikverkets upphandlingsverksamhet som avser drift och underhåll av vägar. Byggandet av nya vägar ingår således inte i granskningen. Man kan möjligen spekulera i att kostnadsutvecklingen för sådana upphandlingar sannolikt inte avviker i någon väsentlig grad.
Att slutnotan för ett enskilt projekt avviker stort från en upphandlings avtalade prislapp alls kan accepteras, beror på att upphandlingar av drift och underhåll, liksom de flesta upphandlingar, innehåller klausuler om hur oförutsedda förhållanden skall hanteras.
Granskningen omfattar kontrakt som avslutats under 2017 och 2018 och visar att just spekulativ prissättning kan vara en av orsakerna till att man ser en så stor systematisk överdebitering i förhållande till upphandlingarnas prisavtal. I ett pressmeddelande skriver Riksrevisionen att slutnotan för drift- och underhållskontrakt i genomsnitt blir 41 procent dyrare än vad som ursprungligen upphandlades. En av de undersökta upphandlingarna hade överskridit avtalspriset med hela 360 procent!
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.