Paralleller kan dras till Sverige och andra EU-länder.
För småpartiklar i bilavgaser har EU satt gränsen till 50 mikrogramper kubikmeter. Det är femtio miljondelar, det vill säga 0,00005 procent. Förkväveoxider satte EU gränsen 40 mikrogramper kubikmeter (0,00004 procent).
Gränserna bygger på uppskattningar från världshälsoorganisationenWHO. Under press från miljöorganisationerföreslog WHO flera olika gränsvärden utan några vetenskapligabelägg.
Det tyska miljödepartementet fick i en datormodell 2005fram att för höga halter skulle leda till 6 000 dödsfall i förtidoch 50 000 förlorade levnadsår. Detta höjde den tyska miljöorganisationenDUH (Deutsche Umwelthilfe) i datorer raskttill 400–800 000 för tidiga dödsfall.
Sådana uppgifter pressar nu Tysklands, Sveriges och världensbilindustri att sänka diesel- och bensinmotorers partikel-och kväveoxidutsläpp till nära noll.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.