Mona Walter talar med låg röst. Hennes blick är intensiv, men vänlig. En bit in i samtalet byter vi språk till engelska. Därför innehåller artikeln några svåröversatta citat på engelska.
Vi diskuterar islams utbredning i Sverige, ett sekulärt, jämställt samhälle. Mona berättar att vissa svenska förorter kontrolleras av äldre muslimer. De uppmanar alla att leva efter Koranen, Allahs lag. De förbjuder dig att bli en del av det svenska samhället. På grund av religionen blir de isolerade. Hos Mona finns det ingen tvekan:
– Man kan inte integrera muslimer i det svenska samhället. Enligt Allah får man inte kritisera Islam.
Hon får själv motta hot dagligen, även dödshot, på grund av sin kritik av islam.
NyT: Jag har läst att du sagt att Somalia var relativt ”fritt” när du växte upp där på 1980-talet?
– Det stämmer. Det var ett bra land, fram till kriget 1991.
NyT: Vad hände?
– Islam hände.
Kriget handlade inte så mycket om islam, utan om klanfejder och krigsherrar. Somalia var redan tidigare ett muslimskt land, men i mitten av 2000-talet fick konflikten en islamistisk dimension. Tidigare klädde man sig i stort sett västerländskt eller i traditionella somaliska kläder, men numera ser man nästan bara kvinnor i den heltäckande muslimska slöjan.
Mona berättar att det ändå var en chock att lära känna muslimska samfund i Sverige. När hon kom hit stötte hon på en islam som är mycket värre än det hon upplevde i Somalia för 20 år sedan. Inledningsvis tyckte hon det var naturligt att söka sig till en muslimsk församling för gemenskapens skull. Hon menar att det var då hon upplevde ”islams rätta ansikte”. Inget av det förekom i Somalia på den tiden hon bodde där.
Hon berättar att imamerna talade om för dem att inte beblanda sig med kaffersamhället (det vill säga det svenska), att de skulle föda så många barn de kunde och uppmuntra så många släktingar som möjligt att flytta till Sverige. Det uttalade målet var att islamisera Sverige. Inte med vapen, utan genom barnafödande och invandring. Man vill bli landets majoritet. Och samma uttalade strategi har man i samtliga västländer, berättar hon.
För nästan exakt ett år sedan reagerade hon på integrationsminister Erik Ullenhag (FP), som hade skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet där han manade till ”samling mot islamofobi”. Mona Walter tycker att Ullenhag uppvisar tecken på naivitet och okunnighet om islam. Av en integrationsminister och jurist borde man kunna vänta sig mer, menar hon.
Bland annat skrev Ullenhag: ”Islam och muslimer ses som ett hot. Rena myter sprids om hur muslimer har som plan att ta över Europa och skapa ett ’Eurabia’, bland annat genom att föda många barn.” Hon berättar att det är precis vad hon själv hörde imamerna predika i Göteborgs moskéer. Det är ingen myt.
NyT: Siad Barre hette diktatorn i ditt land. Är det ett vanligt namn i Somalia?
– Ja, det är vanligt.
NyT: Jag frågar eftersom jag har skrivit två artiklar i Nya Tider om en åldringsrånare med det namnet. Vet du att unga somaliska män är kraftigt överrepresenterade i fråga om kriminalitet?
– Nej, det visste jag inte.
Jag skriver två ord i mitt anteckningsblock och håller upp det för Mona så att hon kan läsa. På papperet står det ”Sekulära muslimer”.
NyT: Vad säger du om det här?
– Bluff!
NyT: Jag brukar kalla dem ”låtsas-muslimer”, håller du med?
– Absolut. De stödjer muslimer som följer Koranen genom att hålla tyst.
Hon menar att islam inte går ihop med yttrandefrihet, i alla fall vad gäller den muslimska tron. Som muslim är det förbjudet att kritisera eller ifrågasätta sin egen religion. På arabiska heter det Fitna. Hon har inget emot muslimer, säger hon, och menar att det finns många fredliga och moderna muslimer. Problemet är att hon aldrig har stött på sekulära muslimer som offentligt kritiserar sin egen religion. Detta trots att många moderna muslimer uppfattar islam som primitiv och odemokratisk i sin nuvarande form.
NyT: Jag ser att du bär ett kors om halsen. När konverterade du till kristendomen?
– Det var 2006 eller 2007.
NyT: Varför valde du kristendomen?
– Jag behöver en Gud med ett budskap av kärlek.
NyT: Har du fått många kristna vänner?
– Ja. Och många somalier har konverterat.
NyT: Du är inte rädd för att gå omkring med korset synligt? Du är ju välkänd bland muslimer i Sverige. Kan de bli provocerade?
– Nej, jag känner mig trygg med Korset.
NyT: Kan du berätta om skillnaden mellan shia- och sunnimuslimer?
– Ingen av inriktningarna är liberal. ”They are just as bad”, säger Mona. Kriget mellan dem har pågått i 1 400 år. Islamiska staten lever efter den riktiga tolkningen av Koranen. De är inte extrema, de är som Mohammed.
Hon berättar att det var insikten att islam är en primitiv religion och fullständigt omöjlig att kombinera med demokrati som till slut fick henne att lämna religionen. Hon hade själv börjat studera de islamiska skrifterna, som ligger till grund för både shia och sunni, och kommit fram till denna slutsats.
Mona berättar att bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) har grundat föreningen ”Muslimer för fred och rättvisa”. Det finns bara ett litet problem, Mona uttrycker det så här:
– Det finns ingen fred och rättvisa i Islam!
Mona vill att jag ska skriva ned en passage i Koranen. Det är kapitel 9, vers 73. Den lyder: ”bekämpa alla icke-troende och alla hycklare”. Hycklare syftar enligt Mona på sekulära muslimer.
En del politiker klagar på att islam skildras i ”negativ kontext” och kallar det för islamofobi. Det stämmer att det sprids en negativ bild av islam, menar Mona, men då borde man fråga sig varför det är så.
Intervjun är över. Mona får ett exemplar av Nya Tider, vecka 27. ”Läs Stefan Torssells debattartikel om IS”, uppmanar jag henne. Vi tar i hand och Mona försvinner ur synhåll. När jag sätter mig i min bil för att åka hem tänker jag på hur samhället vore om fler kvinnor i Sverige hade det modet och den integriteten som Mona Walter har.