Ett konstkollektiv på högskolan anser att skolan är för ”vit”, och vill därför byta namn på den klassiska utställningslokalen Vita Havet.
Vita Havet är namnet på den stora utställningssalen på Konstfack. Namnet kom till i mitten av 1900-talet. Då, när skolan var belägen i centrala Stockholm, revs ett flertal väggar i byggnaden och gav plats för en stor ljus sal. Namnet på det centrala utställningsrummet har sedan följt med när skolan flyttat till andra lokaler.
Nu kan det dock vara slut på den historiska benämningen av utställningssalen, då ett konstnärskollektiv, som enbart accepterar ”rasifierade” som medlemmar, vill se ett namnbyte.
Bara en anställd på skolan har hittills uttryckt skepsis mot förslaget. Hon har till följd av det nu börjat mobbas av kollegorna.
Skolans rektor Maria Lantz, som bland annat ligger bakom de redan diskriminerande riktlinjerna för tillsättning av tjänster på Konstfack, har inspirerats av konstkollektivet för att implementera sociala tvångsåtgärder på skolan. Under att hennes kollega ansätts av aktivistiska kollegor, öppnar rektorn för fortsatt utbyte med rasideologerna.
Konstkollektivet kallar sig Brown Island, vilket de själva säger är en kommentar till Vita Havet för att påvisa den utsatta minoritetsställning icke-vita studenter har på skolan. Konstnärsgruppen, som alltså är öppet rasdiskriminerande i sin kärnverksamhet, startades 2016 på Konstfack av en samling studenter med minoritetsbakgrund. I en artikel i Mitti Söderort från 2017, konstaterade kollektivmedlemmen Fernando Caceres att det var som ”ett slag i ansiktet” att börja på skolan eftersom han upplevde allt så likriktat. Samma år presenterade konstkollektivet utställningen ”Brown island in the white sea” som bestod av en jättelik piñata föreställande Donald Trump.
– Det här rummet där vi har utställningen heter Vita havet, och vi är den bruna ön. Namnet blir komiskt eftersom Konstfack är så otroligt vitt, sade en av konstnärerna, Cassandra Lorca Macchiavelli, till tidningen.
Nu har alltså debatten blossat upp på skolan om hur man skall hantera det faktum att Vita Havet numera är ett problem.
Ensam professor på Konstfack kritiserar raskollektivets utspel
Kontroversen blev känd utanför skolans väggar genom en debattartikel som publicerades den första februari i Bonniertidningen Dagens Nyheter. Författare var professorn i designhistoria på Konstfack, Sara Kristoffersson, som även arbetar som konstkritiker på Bonniertidningen Dagens Nyheter.
Inledningsvis konstaterar Kristoffersson att identitetspolitiska debatter på senare tid skakat flera nordiska konsthögskolor. Först redogör hon för en nyligen uppkommen skandal i Oslo, där ett foto av fotografen Vanessa Beecroft unisont pekats ut av studenter och lärare som rasistiskt och sexistiskt. Det ledde till att rektorn till slut avgick. I Köpenhamn skruvade en konstnärsgrupp loss en gipsbyst föreställande Fredrik V och kastade den i kanalen där den löstes upp. Det kollektivet hade motiverat konstförstörelsen med att Danmark haft kolonier under kungen. Också i Köpenhamn fick rektorn sparken, konstaterar Kristoffersson.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.