Efter kundstormen kal­la­de Bud Light woke-reklamen för ett misstag och lanserade en ny reklamfilm, den här gången med amerikanska flaggor och familjer. Bild: Twitter

Så sparkar vi ut woke-aktivisterna

LEDARE.

Bud Lights reklamhaveri, där sportbarernas grabbigaste ölmärke sponsrade tiktokornas fjolligaste transvestit och tappade halva försäljningen på en vecka, visade sig vara ett påhitt bakom ryggen på ägarna. Det avslöjas i Daily Mail den 13 april 2023.

Det är långt ifrån första gången woke-aktivister använder sina mellanchefspositioner på stora företag för att driva egna politiska agendor. Efter Elon Musks uppköp av Twitter har avslöjandena följt på varandra om hur plattformen styrts av anställdas politiska fanatism snarare än aktieägarnas vinstintressen. Nyligen fick Netflix ägare nog och sparkade ut vänsterextremister som varit mer intresserade av att sprida propaganda och censurera motståndare än att få fler prenumeranter åt sin arbetsgivare. Det här gäller lika mycket svenska företag. När Nya Tider för några år sen funderade över varför IKEA:s reklamfilmer gestaltades av så många svarta män visade det sig vara en äldre vänsteraktivistisk kvinna bakom, som till och med skrutit i intervjuer om att hon brukade driva politisk propaganda på sina uppdragstagares bekostnad.

I alla de här fallen handlar det om före­tag med i grunden bra affärsidéer men som med tiden förvandlats till politiska megafoner av woke-aktiviteter som aldrig själva bryggt någon öl, programmerat en algoritm eller snickrat en möbel. Det är inte så att de här företagen eller för den delen Nike eller Gillette och andra som numera mest provocerar sina kunder, från början skapades för att vara taltrattar för vänstern. Som för alla andra företag började det med bara en vilja att tjäna pengar genom att sälja något som folk vill ha. Men någonstans på vägen har de uppfinningsrika nördarna, entreprenörerna och affärsmännen (typiska högerpersonligheter) fått för sig att de behöver PR-folk, profilansvariga, kommunikatörer, etikkonsulter och sociala medier-strateger (typiska vänsterpersonligheter). Sådana där låtsasyrken som till sin natur till­talar människor som inte själva kan skapa, uppfinna eller bygga något, men däremot älskar att argumentera, problematisera och företräda.

Av samma anledning som att sådana här typer bara kan frodas i samhällen med ekonomiska välstånd kan de också bara breda ut sig i de största koncernerna där det helt enkelt inte märks lika fort att de inte bidrar med något positivt. Där produkterna råkar vara så bra eller marknadsdominansen så stor att det blir vinst alldeles oavsett. På så sätt har många stora företag blivit dumma elefanter som styrs av woke-aktivister som tillåts hålla lekstuga eftersom kvartalsrapporterna trots allt ser bra ut.

Därför är efterspelet med Bud Light ett utmärkt exempel på att det bara finns ett sätt att nå fram med budskapet om att vi inte gillar deras propaganda. Enskilda missnöjda kunder som klagar på Twitter är inget som vare sig aktieägarna märker eller företagens woke-aktivister bryr sig om. Däremot kan ingen missa riktade, omedelbara och massiva bojkotter.

Föga förvånande dröjde det inte mer än en vecka från bojkotten innan Bud Light var ute och kal­la­de sponsringen för ett misstag och lanserade en ny reklamfilm. Den här gången med amerikanska flaggor och familjer. För när allt kommer omkring har inte aktieägare mer övertygelse än så åt vare sig det ena eller andra hållet, i vart fall ingen som väger tyngre än intresset av att tjäna pengar. De låter woke-aktivisterna ha sin lekstuga som placerar företagen högt på olika rankningslistor över ”mest jämställda”, ”klimatsmarta” och ”hbtq-certifierade”, som arrangeras av andra woke-aktivister, men tålamodet försvinner i samma stund som det faktiskt börjar kosta och försäljningen rasar. I slutändan ligger alltså trots allt makten hos konsumenterna, och förhoppningsvis ger exemplet Bud Light blodad tand så att vi fortsätter använda den makten mer.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Relaterat

USA:s militär har offrats för ”wokeism” och politisk korrekthet

USA:s militär har offrats för ”wokeism” och politisk korrekthet

🟠 DEBATT. Förenta staternas försvarsmakt är i slutskedet av sin pågående kollaps. Det menar veckans debattör Paul Craig Roberts, som bland annat varit biträdande finansminister under president Ronald Reagans ämbetsperiod, vice chefredaktör för Wall Street Journal och kolumnist i Business Week. Han skriver att det indoktrinerade och hjärntvättade högkvarteret tror att ett Babels torn är vad som behövs för att konfrontera Ryssland och Kina. Men vi vet alla hur Babels torn slutade.

Läs även:

Är den svenska värdegrunden värd att bevara och försvara?

Är den svenska värdegrunden värd att bevara och försvara?

🟠 OPINION: BERTIL MALMBERG När man lyssnar till de politiska högtidstalen och till debatten hör man ofta uttrycket ”den svenska värdegrunden” nämnas. Man kan då få intrycket att den är något viktigt. Om så är fallet borde man vårda den med omsorg och skydda den från alla former av hot. Men det är inte någon ”extremhöger” som hotar dessa, menar debattör Bertil Malmberg, som istället pekar på hur det svenska hotas av de främmande kulturer som importerats hit.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Ett totalangrepp mot Västs uppblåsta självbild

🟠 BOKRECENSION Den franske antropologen Emmanuel Todd, som sedan många år är en väletablerad författare och debattör, utvecklar i Västerlandets nederlag en teori att det man kan kalla västländerna inte bara kommer att förlora striden om Ukraina, utan att de rent allmänt är på nedgång. Huvudanledningen är att de har blivit nihilistiska och lider av en falsk och uppblåst självbild. Todds huvudsakliga metod är att jämföra kulturerna hos detta krigs kontrahenter, och dra slutsatser av det. Denna bok är full med teorier som nog väcker en stor vrede hos maktetablissemangen i Väst, men det vore nyttigt för alla oss i Väst att läsa den och begrunda hur märkliga vi framstår i resten av världen.

Bävern – Den makalöse byggmästaren

🟠 KULTUR En grupp vandrare är på väg genom de sörmländska skogarna. Då de närmar sig ett vattendrag får de se trädstammar och grenar som ligger huller om buller vid stranden. En av vandrarna konstaterar att här har en något underlig trädavverkning ägt rum. När de kommer närmare förstår de vad det rör sig om. Här har bävrar arbetat flitigt och byggt en hydda.

Kulturell idioti

🟠 KULTUR En världskänd svensk filmregissör har varit på en filmfestival i ett land som inte delar Sveriges regerings värdegrund. Den mediala hatkampanj som startades mot hans person visar hur gravt politiserad kulturbranschen är i Sverige. Men det är värre ändå. Hans kritiker har faktiskt varit drivande i att förvandla Sverige till ett livsfarligt land.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.