Avtalet som förhandlades klart mellan EU och Storbritannien till julaftonen innebär frihandel, alltså att inga handelstullar (skatter på varor) belastar handeln, vilket annars skulle skett vid årsskiftet, men det innebär inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration. Tvärtom, Brexit medför större byråkrati än på EU-tiden. Åkeriorganisationen Road Haulage Association hävdar i ett brev till ministern Michael Gove att exporten minskat med 68 procent under januari. Whitehall avvisar påståendena. Trots Covid-19-störningar och den enorma pappersbördan skulle exporten motsvara 95-100 procent av tidigare nivåer. Minister Gove medgav i början av februari vissa störningar vid den nya gränsen i Irländska sjön, eftersom de tomma hyllorna i Nordirlands matbutiker talade sitt tydliga språk.
Trafiken mellan Storbritannien och EU-länderna påverkar både transporter och privatresor av de nya gränsreglerna. Lastbilar som inte har rätt fraktdokumentation stoppas obönhörligen från och med den första januari och skickas tillbaka till EU. Dagarna före nyår upprepade brittiska myndigheter att trafiken över Dover skulle fungera den första januari. Även Getlink, som driver Eurotunnel mellan Folkstone och Calais, försökte lugna allmänheten och transportbranschen. ”Jag är övertygad om att allt kommer att fungera väl den första januari”, proklamerade Getlinks VD Johnn Keefe.
TV-kanalen BBC beskrev det som att myndigheterna ändå medgav att de väntade sig ”vissa störningar”. En lång tid av förberedelser och införandet av stödsystem för effektiv gränskontroll och varudeklarationer skulle få handeln att rulla på, men vid varje slags störning som skett, inte minst vid coronanedstängningen nyligen, kommer svagheterna i dagen. Vissa engelska logistikfirmor uttalade inför nyåret att de inte vågade skicka några lastbilar, varken över eller under Engelska kanalen, före den 10 januari eftersom man fruktade överbelastade vägnät när köer tornar upp sig. Istället blev det tomt i Dover den första dagen då ingen vågade sig iväg. Speditörer som fraktar varor mellan Storbritannien och EU respektive Nordirland har nu fått en administrativt omfattande arbetsbörda eller ”pappersarbete” på vardagsspråk. Allra värst har skotska fiskare som exporterar sina fångster till Frankrike drabbats, deras jurist- och pappersexercis kostar mer än vad de kan sälja fångsten för.
Tidigt i januari uppstod varubrist, främst på Nordirland, då livsmedelsbutikskedjor inte fick fram leveranser från lagren i Europa. Lastbilar avvisades redan i engelska hamnar. Då särskilt livsmedelsfrakter omgärdas av internationella regelverk, nationella specialregler och extra noggrann kontroll, behövs rätt dokumentation efter Brexit. Eftersom Nordirland dock är kvar inom EU:s inre marknad är det istället enklare när frakt kommer från Republiken Irland, för enligt avtalet är gränsen öppen och alla formaliteter istället flyttade till en ny gränslinje i havet mellan Nordirland och övrig Storbritannien. I Storbritannien uppstod i januari 2021 även varubrist på andra håll men det gällde främst i London där lyxbetonade varor som champagne och choklad inte kunde fyllas på.
DB Schenker och DPD stoppade all englandstrafik – fel i alla papper
Rob Hollyman, VD för Youngs Transport and Logistics, med över 100 lastbilar och flera lagerhus i England, berättade för BBC att han under inga omständigheter skulle att låta några lastbilar korsa gränsen den första veckan i januari: ”Jag har inte råd att låta mina fordon drabbas av förseningar”. Han motiverade beslutet med att åkeriet inte ansåg att risken för att åter fasta i köer upp till två mil långa i båda riktningarna var värd att ta. ”Jag får se hur det går den första veckan och kanske få över våra fordon nästa vecka”, sade han då . Den engelska åkeriorganisationen Road Haulage Association (RHA) hade också varnat för att tullformaliteter och regelrätta gränskontroller ofrånkomligen innebär att det kommer att uppstå importproblem med de nya arrangemangen. En skärpt myndighetsinformation för att minimera störningar har dock gått ut till fraktföretagen med uppmaningen: ”Transportföretag utan korrekt dokumentation bör inte frakta varor över EU-gränsen från och med den första januari eftersom de kommer att stoppas och deras varor hållas kvar.”
RHA:s varningar blev alltså besannade. Redan från början proklamerade DB Schenker att de inte tar mer frakt över Engelska kanalen eftersom merparten av alla fraktköpare har fel frakthandlingar. Postpaketjätten DPD tvingades även de upphöra efter ett par veckor med motsvarande kaos. Uppskattningsvis hade endast sex procent av de engelska transportköparna fullständiga kunskaper om dokumentkraven, i andra länder var det inte mycket bättre.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.