Lastbilar väntar på att få korsa den Engelska kanalen vid Folkestone. Foto: Stillbild Youtube

Transportproblem mellan Storbritannien och EU – kaos och varubrist till följd av Brexit och Covid-19

Det blev inget hårt Brexit, i sista stund innan övergångsperioden löpte ut så kom ett avtal till stånd. Men Storbritanniens utträde ur EU fick ändå konsekvenser. När 50 länder dessutom införde coronarestriktioner gällande Storbritannien fastnade nära 10 000 lastbilar över julen – en försmak av de nya gränsproblemen. Rädslan för nya köer på vägarna ledde till en tom hamn i Dover på nyårsdagen. Därefter erfor transportörerna mer byråkrati än innan Brexit och mängder av lastbilar skickas i januari tillbaka till EU, något som innebär 68 procents exporttapp enligt en åkeriorganisation.

Avtalet som förhandlades klart mellan EU och Storbritannien till julaftonen innebär frihandel, alltså att inga handelstullar (skatter på varor) belastar handeln, vilket annars skulle skett vid årsskiftet, men det innebär inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration. Tvärtom, Brexit medför större byråkrati än på EU-tiden. Åkeriorganisationen Road Haulage Association hävdar i ett brev till ministern Michael Gove att exporten minskat med 68 procent under januari. Whitehall avvisar påståendena. Trots Covid-19-störningar och den enorma pappersbördan skulle exporten motsvara 95-100 procent av tidigare nivåer. Minister Gove medgav i början av februari vissa störningar vid den nya gränsen i Irländska sjön, eftersom de tomma hyllorna i Nordirlands matbutiker talade sitt tydliga språk.

Trafiken mellan Storbritannien och EU-länderna påverkar både transporter och privatresor av de nya gränsreglerna. Lastbilar som inte har rätt fraktdokumentation stoppas obönhörligen från och med den första januari och skickas tillbaka till EU. Dagarna före nyår upprepade brittiska myndigheter att trafiken över Dover skulle fungera den första januari. Även Getlink, som driver Eurotunnel mellan Folkstone och Calais, försökte lugna allmänheten och transportbranschen. ”Jag är övertygad om att allt kommer att fungera väl den första januari”, proklamerade Getlinks VD Johnn Keefe.

TV-kanalen BBC beskrev det som att myndigheterna ändå medgav att de väntade sig ”vissa störningar”. En lång tid av förberedelser och införandet av stödsystem för effektiv gränskontroll och varudeklarationer skulle få handeln att rulla på, men vid varje slags störning som skett, inte minst vid coronanedstängningen nyligen, kommer svagheterna i dagen. Vissa engelska logistikfirmor uttalade inför nyåret att de inte vågade skicka några lastbilar, varken över eller under Engelska kanalen, före den 10 januari eftersom man fruktade överbelastade vägnät när köer tornar upp sig. Istället blev det tomt i Dover den första dagen då ingen vågade sig iväg. Speditörer som fraktar varor mellan Storbritannien och EU respektive Nordirland har nu fått en administrativt omfattande arbetsbörda eller ”pappersarbete” på vardagsspråk. Allra värst har skotska fiskare som exporterar sina fångster till Frankrike drabbats, deras jurist- och pappersexercis kostar mer än vad de kan sälja fångsten för.

Tidigt i januari uppstod varubrist, främst på Nordirland, då livsmedelsbutikskedjor inte fick fram leveranser från lagren i Europa. Lastbilar avvisades redan i engelska hamnar. Då särskilt livsmedelsfrakter omgärdas av internationella regelverk, nationella specialregler och extra noggrann kontroll, behövs rätt dokumentation efter Brexit. Eftersom Nordirland dock är kvar inom EU:s inre marknad är det istället enklare när frakt kommer från Republiken Irland, för enligt avtalet är gränsen öppen och alla formaliteter istället flyttade till en ny gränslinje i havet mellan Nordirland och övrig Storbritannien. I Storbritannien uppstod i januari 2021 även varubrist på andra håll men det gällde främst i London där lyxbetonade varor som champagne och choklad inte kunde fyllas på.

DB Schenker och DPD stoppade all englandstrafik – fel i alla papper

Rob Hollyman, VD för Youngs Transport and Logistics, med över 100 lastbilar och flera lagerhus i England, berättade för BBC att han under inga omständigheter skulle att låta några lastbilar korsa gränsen den första veckan i januari: ”Jag har inte råd att låta mina fordon drabbas av förseningar”. Han motiverade beslutet med att åkeriet inte ansåg att risken för att åter fasta i köer upp till två mil långa i båda riktningarna var värd att ta. ”Jag får se hur det går den första veckan och kanske få över våra fordon nästa vecka”, sade han då . Den engelska åkeriorganisationen Road Haulage Association (RHA) hade också varnat för att tullformaliteter och regelrätta gränskontroller ofrånkomligen innebär att det kommer att uppstå importproblem med de nya arrangemangen. En skärpt myndighetsinformation för att minimera störningar har dock gått ut till fraktföretagen med uppmaningen: ”Transportföretag utan korrekt dokumentation bör inte frakta varor över EU-gränsen från och med den första januari eftersom de kommer att stoppas och deras varor hållas kvar.”

RHA:s varningar blev alltså besannade. Redan från början proklamerade DB Schenker att de inte tar mer frakt över Engelska kanalen eftersom merparten av alla fraktköpare har fel frakthandlingar. Postpaketjätten DPD tvingades även de upphöra efter ett par veckor med motsvarande kaos. Uppskattningsvis hade endast sex procent av de engelska transportköparna fullständiga kunskaper om dokumentkraven, i andra länder var det inte mycket bättre.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Ett totalangrepp mot Västs uppblåsta självbild

Ett totalangrepp mot Västs uppblåsta självbild

🟠 BOKRECENSION Den franske antropologen Emmanuel Todd, som sedan många år är en väletablerad författare och debattör, utvecklar i Västerlandets nederlag en teori att det man kan kalla västländerna inte bara kommer att förlora striden om Ukraina, utan att de rent allmänt är på nedgång. Huvudanledningen är att de har blivit nihilistiska och lider av en falsk och uppblåst självbild. Todds huvudsakliga metod är att jämföra kulturerna hos detta krigs kontrahenter, och dra slutsatser av det. Denna bok är full med teorier som nog väcker en stor vrede hos maktetablissemangen i Väst, men det vore nyttigt för alla oss i Väst att läsa den och begrunda hur märkliga vi framstår i resten av världen.

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Ett totalangrepp mot Västs uppblåsta självbild

🟠 BOKRECENSION Den franske antropologen Emmanuel Todd, som sedan många år är en väletablerad författare och debattör, utvecklar i Västerlandets nederlag en teori att det man kan kalla västländerna inte bara kommer att förlora striden om Ukraina, utan att de rent allmänt är på nedgång. Huvudanledningen är att de har blivit nihilistiska och lider av en falsk och uppblåst självbild. Todds huvudsakliga metod är att jämföra kulturerna hos detta krigs kontrahenter, och dra slutsatser av det. Denna bok är full med teorier som nog väcker en stor vrede hos maktetablissemangen i Väst, men det vore nyttigt för alla oss i Väst att läsa den och begrunda hur märkliga vi framstår i resten av världen.

Bävern – Den makalöse byggmästaren

🟠 KULTUR En grupp vandrare är på väg genom de sörmländska skogarna. Då de närmar sig ett vattendrag får de se trädstammar och grenar som ligger huller om buller vid stranden. En av vandrarna konstaterar att här har en något underlig trädavverkning ägt rum. När de kommer närmare förstår de vad det rör sig om. Här har bävrar arbetat flitigt och byggt en hydda.

Kulturell idioti

🟠 KULTUR En världskänd svensk filmregissör har varit på en filmfestival i ett land som inte delar Sveriges regerings värdegrund. Den mediala hatkampanj som startades mot hans person visar hur gravt politiserad kulturbranschen är i Sverige. Men det är värre ändå. Hans kritiker har faktiskt varit drivande i att förvandla Sverige till ett livsfarligt land.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.