Allt fler svenskar väljer vegetarisk kost, ofta av moraliska anledningar eller för att man känner ”klimatskam”, och tror att ens individuella övergång till vegetariska matvaror hjälper till att rädda klimatet som det så ofta framställs i medier. En del väljer de vegetariska produkterna för att de tror att dessa är nyttigare än vanlig allsidig kost med animalier. Men en granskning utförd av konsumentorganisationen Äkta vara, där man tittar närmre på innehållet i ett flertal vegetariska produkter, visar att varorna är sprängfyllda med kemiska tillsatser och ibland knappt ens innehåller de vegetabilier de påstås göra.
– Det finns nog en viss naivitet när det gäller just vegoprodukterna. De är ju ett alternativ till den ofta kritiserade köttindustrin och anses därför i grunden schyssta och hälsosamma. Jag tror helt enkelt att folk inte lika ofta vänder på förpackningen för att kolla vad de egentligen innehåller som när man köper andra varor, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i organisationens granskning.
Allt fler köper vegetariska och veganska produkter i Sverige
Enligt en kundundersökning som genomförts av Axfood, med kedjor som Hemköp, Willys och Snabbgross, är den främsta anledningen till att svenskarna äter mer vegetarisk mat en tro på att detta innebär omsorg om klimat och miljö. En annan viktig anledning är att man tror att kosten är mer hälsosam än en allsidig kost med animalier. Det är främst kvinnor, yngre och boende i storstäder, som äter vegetariskt enligt undersökningen.
Även på Coop och Ica är vego-segmentet, som innefattar både vegetariska och veganska livsmedel, allt mer populärt. Tillväxten för detta segment på Coop låg på runt 50 procent både 2019 och 2018. Ica hade i sin tur en ökning med 44 procent på färska vego-produkter 2019 och en total försäljningsutveckling på 15 procent under samma år.
– Det har nog en ganska stark koppling till klimatfrågan som dominerar just nu. Men den stora tillväxten beror inte så mycket på att antalet vegetarianer eller veganer ökar utan snarare att fler äter mindre kött än tidigare, sade Tobias Rydergren, presschef på Coop till SvD i början av året.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.