Snälltågets Berlintåg drivs i privat regi. Foto: Snälltåget

2022 rullar politikertåget till Bryssel

Regeringen har beslutat ge Trafikverket i uppdrag att upphandla två olika utrikes nattåg, det ena Stockholm – Hamburg och det andra Malmö-Bryssel. Eftersom det inte tillåts att upphandla dessa på tysk sträcka förväntas vinnande tågföretag ta risken från dansk-tyska gränsen. Hamburg-tåget från Stockholm välkomnas av många, men Brysseltåget från Malmö ses istället som något politikerna ger sig själva i present.

Den 23 juli kungjorde S-Mp-regeringen att de sätter nattågssatsningen till kontinenten i verket. Efter en enkel utredning av Trafikverket, som presenterade huvuddragen i en delrapport den 15 januari, och lite samtal med samarbetspartierna, bestämde man sig för att driva Brysseltåget från Malmö till genomförande. Det trots att man inte tillåts subventionera satsningen annat än på svensk och dansk sträcka. Tyska myndigheter förklarade tidigare att de inte tillåter annan stats upphandling på sina spår. Man kommer samtidigt inrätta tåget Stockholm – Hamburg, men det kommer att rulla en kortare del på tyska spår. I det fallet blir stödförbudet ett mindre problem. Regeringens pressmeddelande förklarar ambitionerna:

”Det skall vara lätt att nå europeiska städer på kontinenten med klimatsmarta alternativ. Därför satsar regeringen på nattåg till Europa för att förbättra möjligheterna att resa kollektivt med liten klimatpåverkan. Trafikverket får nu i uppdrag att genomföra en upphandling med ambitionen att upprätta nattågstrafik mellan Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg, med start senast den 1 augusti 2022”.

Miljöpartiet och EU-höjdarnas bekvämlighet

Förre europaparlamentarikern Max Andersson (MP). Foto: Wikipedia/Ris-Otto

Idéerna om att svenska staten skall upphandla persontåg till Europa är en miljöpartiidé som proklamerades efter ett beslut på en partikongress för Mp försommaren 2018. Idén anses främst härröra från den tidigare göteborgske EU-parlamentarikern Max Andersson (vilken 2019 lämnade Mp) som alltid reste till Bryssel med tåg, en resa som kräver byten i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Frankfurt am Main alternativt en resväg via Dortmund, eller Osnabrück och Amsterdam eller i vissa varianter Köln, Aachen och Welkenraedt. Från varken Hamburg eller Berlin finns direkta tågförbindelser till Bryssel, men det är något som de svenska politikerna och byråkraterna nu ser till att skaffa sig.

I delrapporten från Trafikverket den 15 januari var det alltför märkbart att både regeringens uppdrag och Trafikverkets fokus var inställt på Bryssel, trots att myndigheten ansåg byte i Köln var rimligare.

Svenska staten skall alltså inrätta skattebefrämjad tågtrafik till Bryssel. Inte Berlin, Prag eller Budapest, något som annars hade varit mer naturligt då SJ under perioden 1989 till 2011 med stor framgång fyllde tågen med turister och gruppresor med hjälp av svenska och utländska resebyråer såväl som egna stamkunder som skolor, svenska kyrkan och även affärsfolk. Nedläggningen berodde på att rederiet Stena Line, som köpt tågfärjorna av svenska och tyska staten, aldrig ålagts något ansvar att bedriva tågfärjornas seglats för att persontrafiken skulle kunna använda dem och inte heller fått möjlighet till ekonomiskt stöd att fortsätta så.

Tågbolaget Snälltåget, som fortsatte Berlintrafiken efter SJ, protesterar mot att den svenska regeringen väljer att låta skattepengar konkurrera med deras lönsamma trafik som inte får några skattepengar alls. Mer om det nedan.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Inte alltid en klänning i vitt

Inte alltid en klänning i vitt

🟠 HISTORIA Idag är det självklarhet att bära en vit klänning när man gifter sig, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det var först på 1800-talet som vit färg på brudklänningen började bli vanligt. Här i Sverige dröjde det dock till sekelskiftet 1900 innan den vita brudklänningen överhuvudtaget började konkurrera ut den svarta bland vanligt folk.

Läs även:

SVT:s nya asylbluff: ”Akbar lärde sig svenska på fyra månader”

SVT:s nya asylbluff: ”Akbar lärde sig svenska på fyra månader”

🟠 – Läs: har börjat lära sig språket efter nio år på bidrag i Sverige ”Från analfabet till läskunnig på fyra månader – Akbar knäckte läskoden i rekordfart”, berättade SVT i en solskenshistoria om ett ”unikt” afghanskt språkgeni i början av maj. Nya Tider kan nu avslöja att SVT lurat sina läsare. Akbar har i själva verket varit bosatt i Sverige sedan åtminstone 2015 utan att vare sig arbeta eller lära sig språket.

Efter tumultet i Gubbängen – vad har teatern för relationer med våldsvänstern?

Efter tumultet i Gubbängen – vad har teatern för relationer med våldsvänstern?

🟠 KULTUR Den 24 april blev ett vänsterradikalt möte i en teaterlokal i Gubbängen attackerat av maskerade män. Grundaren av terrorsekten AFA, Mathias Wåg, var inbjuden talare och blev angripen av inkräktarna. Riksdagens samtliga partiledare och etablerad media gick snabbt ut och fördömde attacken. Bland annat beskrevs den som ett hot mot demokratin. Men hur demokratisk är teatern i Gubbängen där mötet hölls egentligen, och vad är det ensemblen använder sin plattform till?

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Är Hasse Alfredson passé?

🟠 BOKRECENSION Humor åldras snabbt. Kan det finnas intresse för en svensk humorist som hade sin höjdpunkt på 60- och 70-talet? På sätt och vis gör det nog det. Om mannen ifråga heter Hans Alfredson. Han hade en bred begåvning. Han skrev böcker, gjorde film och revy, han kunde även teckna och sjunga någorlunda. Så en ny biografi över Alfredsons liv och gärning har sitt existensberättigande. Den fyller ett tomrum. Man kan säga att den, förutom själva personporträttet, liksom i förbigående tecknar en bild av den senare delen av det svenska 1900-talet.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Inte alltid en klänning i vitt

🟠 HISTORIA Idag är det självklarhet att bära en vit klänning när man gifter sig, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det var först på 1800-talet som vit färg på brudklänningen började bli vanligt. Här i Sverige dröjde det dock till sekelskiftet 1900 innan den vita brudklänningen överhuvudtaget började konkurrera ut den svarta bland vanligt folk.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.