I slutet av maj kungjorde Förde Reederei Seetouristik (FRS) med säte i Flensburg avsikterna att den 15 September inleda trafik mellan Sassnitz och Ystad med katamaranfärjan Fjord Cat som de köpt från norska rederiet Fjord Line. I verkligheten invigdes den nya färjelinjen den 17 september som en provtrafik med två dagsturer torsdag – söndag begränsat till september och oktober. Fartyget Fjord Cat har använts mellan Kristiansand och Hirtshals och efter sommartjänsten kunde hon den 25 augusti flytta till sin nya rutt. FRS kallar linjen FRS Baltic och katamaranfärjan gavs det nya namnet Skane Jet. Med en restid på endast två timmar och trettio minuter ser dock FRS stora möjligheter framöver att locka tyska turister till TV-deckarnas Ystad och Österlen. De senaste tio åren har möjligheterna till smidiga dagsresor till Skåne med den korta och snabba fyratimmarslinjen som Stena Line bedrev mellan Trelleborg och Sassnitz på Rügen, försämrats kontinuerligt och i år kom katastrofen med total nedläggning. Också arbetspendlare drabbades och oron i Mecklenburg-Vorpommern steg över att skandinaviska turister inte skulle vilja resa till Rügen och ”Svenska Pommern” längre när det saknas en rak och billig färjeöverfart. Nattågen från Malmö till Berlin stannar inte senaste de 20 åren i Stralsund och Greifswald, men både delstaten och hamnbolaget anser att de erbjuder de bästa och effektivaste möjligheterna för tågfärjetrafik och framhåller att de förbättrade vägarna på Rügen kan numer även ta ökad lastbilstrafik. För närvarande har inget annat rederi avsikt att ta över den klassiska tågfärjelinjen från Trelleborg. Vad som skedde är detta:
När Stena Line körde den 111 år traditionsrika Kungslinjen i botten och förstörde tågfärjningen över Rügen så klarade de inte heller av Coronakrisen när spritshopparpassagerarna försvann och lade därför ner trafiken för gott, något som kungjordes i april. Då hade sista turen gått sedan länge. Delstatsregeringen i Mecklenburg-Vorpommern blev rasande över Stena Lines besked. Stena Line och även TT-Line seglar dock båda på sextimmarslinjen Trelleborg–Rostock, men det är ofta en stor omväg och betydligt högre priser än den kortaste vägen över Östersjön, Trelleborg – Sassnitz som varade fyra timmar och en kvart. Men för personbilar har nu i år FRS Baltic GmbH tänkt etablera sig som det nya snabba alternativet, dock med Ystad som svensk hamn och med endast två timmar och trettio minuters överfart.
En annan faktor som otvivelaktigt har spelat in på Stena Lines hastiga nedläggning var USA:s hot om utökade sanktioner mot tyska företag inblandade i Nordstream 2, samt de som på olika sätt är partners eller köper tjänster av dessa – det vill säga Fährhafen Sassnitz GmbH (varumärket Mukranport.de med verksamhetsinriktningarna Sea Port, Dry Port Industry, Rail Port, Off Shore Wind) som är bas för gasledningsbygget. De tre ökända USA-senatorena Ted Cruz, Tom Colton och Ron Johnson sände ett allvarligt hotbrev till nyckelpersoner i Tyskland med besked om vad som skulle hända dessa i fråga om sanktioner, mottagare var till exempel borgmästaren i staden Sassnitz som också äger 90 procent av hamnbolaget. Mer om detta nedan.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.