Lyxkryssaren Ocean Gala har stått tom i hamnen i Härnösand i över tre månader. Kommunen har ställt sig tveksam till att Migrationsverkets flytande förläggning ska ankra just i deras hamn, och i början av juli lyckades man avstyra projektet. Länsstyrelsen i Härnösand hade då konstaterat att Utansjö hamn inte kan ta att emot passagerarfartyg eftersom den saknar giltiga miljötillstånd.
Floating Accomodations, som äger fartyget, anser dock att man ska ha betalt enligt avtalet med Migrationsverket, det vill säga 800 000 kronor per dygn som boendet skulle ha kostat, med avdrag för bland annat mat. Nu överväger man att stämma verket på 250 miljoner kronor. Hittills har man skickat tre fakturor utan att vare sig få betalning eller ens ett svar. I stället har Migrationsverket anlitat advokaten Hans Backman, tidigare ordförande för sajten Lexbase, för att föra striden mot företaget.
Floating Accomodations vd Kjell Tandberg säger till Nya Tider att han har rätten på sin sida:
– Vi kommer att få betalt till slut, det är helt säkert. Antingen genom att Sverige frivilligt förhandlar sig fram till en lösning och betalar, eller att vi måste gå till rättssak i Sverige och få det erkänt av svensk domstol, eller så får vi i värsta fall gå till Europadomstolen. Det är redan helt klart att de har brutit mot internationella konventioner. De är redan ersättningspliktiga enligt svensk lag. Det är sant att myndigheter har gjort olika krumsprång för att slippa betala, men det kommer inte att hålla i längden.
Strider om tillstånd och sjöfartsskydd
Turerna kring Ocean Gala inleddes i februari i år, då Floating Accomodations skrev ett avtal om att leverera en båt för att användas som asylboende för 1 800 personer. Man ville först förlägga det utanför Timrå, men denna kommun sade nej, varpå uppmärksamheten riktades mot Härnösand.
Även där var kommunens politiker negativt inställda och hävdade att Migrationsverket hade lovat dem att inte låta ett sådant enormt asylboende placeras där. I juni lade fartyget till i privatägda Utansjö hamn i Härnösand, där det fortfarande ligger. Därefter har Mark- och miljödomstolen i Östersund slagit fast att Ocean Gala måste lämna Utansjö, vilket Floating Accomodations vägrar göra. Samtidigt har företaget skickat hem drygt hälften av den 140 personer stora personalstyrkan. Den privata hamnägaren polisanmäldes av det socialdemokratiska kommunalrådet Fred Nilsson för brott mot sjöfartsskyddet, eftersom hamnen saknade de tillstånd som behövdes för att ta emot ett så stort fartyg. Sedan dess har olika konflikter utspelats kring allt från tillstånd till vem som är ansvarig för avloppsvatten.
Kjell Tandberg ger sin bild av situationen:
– Allt det du har läst om tillstånd, miljö och bygglov är fel. Transportstyrelsen klargjorde för Migrationsverket och kommunen redan i februari att ett bemannat fartyg inte kräver något bygglov.
Dubbla tungor
Tandberg berättar att det var Migrationsverket som sökte upp honom, samt en handfull andra stora leverantörer i världen, och att kontakterna till en början verkade lovande. Den 5 januari träffade Floating Accomodations representanter för Migrationsverket, som signalerade att de behövde någonting snabbt som garanterat skulle behöva användas i två år, kanske upp till fyra år.
Floating Accomodations tittade på ett antal olika städer, för att slutligen fastna för Härnösand, där man träffade kommunalrådet Fred Nilsson som inledningsvis var mycket tillmötesgående:
– Fred Nilsson talade med dubbel tunga. Samtidigt som han log och sade ”kom in”, förberedde hamnplats, ville samarbeta och så vidare, vände han sig privat till Morgan Johansson [justitie- och migrationsminister] och sade att han tyckte att det var vansinnigt att Migrationsverket skulle använda boendeenheter på sjön och att det var mycket bättre att använda något i kommunal regi. Han bad Morgan Johansson att ingripa och stoppa Migrationsverket.
Migrationsverket kunde inte dra sig ur upphandlingen, utan gick vidare med den, men det var helt klart att Morgan Johansson vid denna tidpunkt inte var så tänd på idén som Migrationsverket självt hade haft.
Kjell Tandberg menar att det var i detta skede som diskussionen om hamnen drogs igång:
– Nu försöker de att säga att hamnen inte är godkänd, men hamnen var godkänd när fartyget kom in och det är inte heller tillåtet att göra en förändring retroaktivt i Sverige, och inte heller internationellt.
Behovet av platser minskade
Samtidigt minskade Migrationsverkets behov av platser efter att vissa restriktioner på området införts av regeringen. Enligt Tandberg frågade han vid ett möte i april rent ut om Migrationsverket ville dra sig ur kontraktet, men fick då beskedet att allt skulle fortsätta.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.