Alecta och Volvo är vinnarna i den svenska korruptionen mellan stat och storföretag, menar veckans debattör Magnus Stenlund. Foto: Alecta, Volvo
Alecta och Volvo är vinnarna i den svenska korruptionen mellan stat och storföretag, menar veckans debattör Magnus Stenlund. Foto: Alecta, Volvo

Alecta och Volvo vinner varje gång – om staten får välja

Alecta är totalt dominerande vad gäller tjänstepensionsförsäkringar i Sverige. Hur de utnyttjar detta och hur de ser till att få alla lukrativa kontrakt reds ut av veckans debattör, civilekonom Magnus Stenlund. Det är även mycket fuffens med Sveriges klimatmål, något som märktes tydligt när en utredning kom fram till att målen var orealistiska. När regeringen snabbt gick ut och meddelade att klimatmålen står kvar, kunde nog många storföretag andas ut, inte minst Volvo, menar Stenlund.

Naturligtvis är de stora linjerna i världspolitiken vad som händer på krigsskådeplatserna, det som är mest avgörande för vår framtid. Men just eftersom man släppt lös dessa mediemagnetiska stormar, så är vi utsatta för en ekonomisk storm som knappt får rubriker alls.

Det är ett sammanträffande som knappast är helt tillfälligt. Det är så många skumraskaffärer som man kan läsa om i Dagens Industri och i Affärsvärlden, om man bara hinner. De bockas dock snabbt av och dagen därpå är det nya skandaler som vi inte ska komma ihåg de heller, eftersom även de ersätts av andra, snabbt som ögat.

Vad man särskilt noterar är dock att tjänstepensionsföretaget Alecta liksom aldrig lyckas ta sig ut ur skandalrubrikernas värld. Allt fler röster höjs som undrar hur det kommer sig att Alecta har vad som måste beskrivas som ett de facto monopol på tjänstepensionsmarknaden.

Tjänstepension är vad man får via ITP, Industrins och handelns tilläggspension, den avtalsenliga ålders- och sjukpension som man förhandlat fram enligt kollektivavtal inom den privata sektorn, mellan PTK, en samverkans­organisation för fackförbund som organiserar tjänstemän anställda inom den privata sektorn, och Svenskt Näringsliv.

För tjänstemän födda före 1979 så är utfallet bestämt men premien kan ändras. För dessa äldre tjänstemän så är situationen alltså den att man omedelbart kommer att se på lönebeskedet att man får betala mer för det man ska få ut.

För dem som är födda 1979 eller senare så är det tvärtom. Och det innebär alltså att det finns en betydande risk att man får något helt annat för pengarna än man inbillat sig. Det här är den modell förvaltarna föredrar, för då är det få som orkar ifrågasätta.

När Alecta visat sig ha gått på smäll efter smäll, först i USA och sedan i det svenska bostadsföretaget Heimstaden Bostad – det största i Sverige och näst största i Europa, så har alltså alltmer påträngande frågor börjat ställas. För att få klart hur illa man hanterat Heimstaden så tillsattes en utredning ledd av en extern advokatbyrå. Men direktiven var att slutsatserna inte fick offentliggöras.

Det hade ju kunnat få en och annan av ägarna, det vill säga pensionstagarna, att bli upprörd. Och detta kan det finnas flera anledningar till. Det är nämligen så att den myndighetsliknande organisation som heter Collectum är den som ger förvaltningsuppdragen åt Alecta, efter anbudsförfrågan.

Inte bara ett då och då. Utan alla sådana vinns faktiskt av Alecta. Dessutom får Alecta automatiskt alla pengar från tjänstemän som själva inte gör ett aktivt val, vilket är väldigt många faktiskt, cirka 60–70 procent. Och varför gör man så egentligen?

Vi kommer till det. Men som alla kan ana verkar det ha lite med Alectas faktiska kompetens och track record att göra. Alecta är en med svenska mått mätt jättelik förvaltare, totalt har man cirka 1 200 miljarder kronor under förvaltning, det mesta placerat på den svenska börsen.

Men, som sagt, en och annan riktigt olönsam affär vid sidan om har man kostat på sig och fastighetsportföljen hör av allt att döma till de allra sämsta, även om amerikanska politiskt korrekta banker också har lockat.

Alecta är ett så kal­lat ömsesidigt försäkringsbolag, det är alltså formellt försäkringstagarna själva som äger det. Men eftersom dessa utgörs av 2,8 miljoner privatpersoner så är det i vanlig ordning riggat vilka som hamnar i styrelse och ledning.

Varför försäkringstagarna skulle vilja stötta Handelshögskolan i Stockholm är det väl till exempel ingen som riktigt kan svara på, men det har förstås med tjänster och gentjänster att göra. Handelshögskolan får pengar om man sätter in folk i sin styrelse som de som står bakom Alecta gillar. Det här är lite näringslivsgräddhyllan alltså.

Svenskt Näringsliv rattar spakarna och PTK får också vara med lite i bakgrunden. Följaktligen har vi båda organisationernas ordföranden i styrelsen. Så långt kanske inte så mycket att höja på ögonbrynen över.

Det mindre självklara är varför även Collectum, som sköter alla de ”oberoende valen”, i sin styrelse ska råka ha styrelsemedlemmar från samma organisationer: Svenskt Näringsliv respektive PTK. Enbart. Med en sådan uppställning är det ju inte så förvånande vart pengarna styrs.

Det är dessutom så att det är cheferna i Svenskt Näringsliv och PTK, samt Ledarna och Unionen, som sitter i Alectas styrelse. De som sitter i Collectums är underordnade. Vilket gör dem extra känsliga för påtryckningar så klart. Att cheferna sitter där de sitter i Alecta är dessutom genom dessa underställdas beslut, Collectum är nämligen ansvariga för den tillsättningen.
Föga förvånande gillar inte konkurrenterna riktigt den här ”lösningen”. Det gynnar inte pensionsspararen, säger Skandias vd, som tycker att saken borde utredas.

Nej, det kan ju alla konstatera att de här styrelserna har inte gjort ett världsbäst jobb direkt. Men den där utredningen lär vi få titta i stjärnorna efter. I alla fall resultatet av den.
En helt annan utredning som nu i dagarna har lagt sina förslag, helt offentligt, är den som gäller översyn av de svenska klimatmålen. Det är ekonomen John Hassler som gjort denna och det har tydligen skett på ganska fria villkor för en gångs skull.

Hassler hade enligt nätsajten Altinget.se kommit fram till att inget av de nuvarande målen bör vara kvar i sin nuvarande form. Men det dementerades genast från regeringen. ”Samtliga klimatmål kommer att kvarstå, och transportmålet kommer att skärpas”, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Det lät ju rätt så bestämt, utan att klimat- och miljöministern hunnit ens titta på utredningen. Någon ser ut att ha blivit orolig. Och det verkar ha varit näringslivet, som snabbt gått ut och förklarat hur viktigt det var att Sverige inte avvek från sina fina klimatmål.

Tur, eller hur, att vi ha såna miljömedvetna vd:ar och styrelseproffs? De ligger säkert och oroar sig för klimatet hela nätterna i ända. Måste vara jobbigt att ha så stora samveten. Och så stora klimatbudgetar som ju hela tiden kräver skattemiljarder i påfyllnad.

Vid närmare granskning så är det inte så stor dramatik i den föreslagna omläggningen heller. Det är bara de svenska ”bäst i klassen-målsättningarna” som Hassler var ute efter, de blev lite för komplicerade att driva – utom för storföretagens jättelika klimatavdelningar förstås.

Efter sin spontana ”vi kör som vi sagt ändå”-kommentar till utredningen så återkom klimat- och miljöministern med ett löfte om att ändå bläddra igenom det hela för syns skull och se om det kanske till och med skulle gå att klippa och klistra in en del av texten i regeringens fina klimathandlingsplan.

Men att storföretagen lätt blir lite nojiga när utredarna får så här fria direktiv, det kan man ju förstå. Såna här ständigt höjda regelkrav råkar nämligen vara den helt avgörande förutsättningen för deras verksamheter att hitta en efterfrågan på sina produkter.

Sverige ska år 2030 ha minst 63 procent lägre utsläpp av koldioxid än 1990, och år 2040 ska det vara 75 procent. Dessutom ska utsläpp från inrikes transporter ha minskat med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010.

Det är liksom specialdesignat för att kunna sälja fler dyra elbilar och även dito lastbilar. Man kan tycka att Volvo borde gnugga händerna. Men tyvärr räcker det ju inte att få statens hjälp att tvinga fram efterfrågan. Man måste ju vara konkurrenskraftiga också.

Teslas tunga lastbil utklassar nu bland annat Volvo i ett stort test. Medan Tesla klarar 92 mil om dagen, så klarar Volvo bara 28 mil i snitt. Men Volvo kanske klarar sig genom monopol på servicenätverk och liknande. Ännu en kostnad som i slutänden drabbar svenska skattebetalare och/eller konsumenter i så fall.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Bilen som är äldre än vad man tror

Bilen som är äldre än vad man tror

🟠 HISTORIA Elbilen framhålls idag som ett mer miljövänligt alternativ till bensin- eller dieselbilar och kan lätt uppfattas som ett nytt påfund. Sanningen är dock att elbilen utvecklades redan på 1800-talet och var dessutom den bil som satte det första fartrekordet. Inte desto mindre blev den utkonkurrerad av den mer lönsamma bensinbilen.

De kriminella gängens infiltration av samhället

De kriminella gängens infiltration av samhället

🟠 INRIKES Brå har genomfört en studie av vad man kallar ”möjliggörare” (ett nysvenskt ord för vad som tidigare kallades infiltratörer) i legala verksamheter som bistår kriminella nätverk. Rapporten försöker ge en bild av vilka olika uppgifter möjliggörare utför åt kriminella nätverk, hur deras relationer med motparten i nätverken ser ut, vilka följder deras handlingar får och hur arbetsgivare och andra aktörer kan förebygga och motverka möjliggörare. Ett annat syfte hävdas vara att bidra till kunskapen om organiserad brottslighet i Sverige, något som har exploderat i massinvandringens fotspår.

Läs även:

Vad är det som hänt med Sverige?

Vad är det som hänt med Sverige?

🟠 KRÖNIKA Någon orsak måste väl ändå finnas till att vi har ett samhällsklimat som var helt otänkbart bara för några decennier tillbaka i tiden? Inte är det så att vårt samhälle har förändrats på ett år, utan förändringen har pågått och eskalerat under åren till den kriminalitet och otrygghet som vi idag kan se.

Tänk om det blir kallare?

Tänk om det blir kallare?

🟠 KRÖNIKA Mitt i vår konstiga sommar varnar seriösa forskare för att jorden är på väg in i en kallare period. Drivande faktorer bakom detta är cykliska växlingar i solaktivitet, planeternas lägen och avståndet mellan jorden och solen.

Västvärlden halkar efter på område efter område

Västvärlden halkar efter på område efter område

🟠 OPINION: DAN AHLMARK Vart leder västvärldens utveckling? Dagligen ser vi tecken eller konkreta händelser som visar försämringar och en generell nedgång i länder som tidigare stått för individuella rättigheter, rationalism och logik. Många vittnesbörd pekar på ett förfall, en skadad västerländsk civilisation, och det gäller även dess starkaste komponent – USA. Där rasar nu en kamp mellan två alternativ, vars utgång kommer att ha betydande konsekvenser för hela västvärlden – och därmed världen. Nedan berörs några områden vars utveckling kommer att ha monumentala konsekvenser globalt.

Vänsterliberaler är de sjuka avvikarna

Vänsterliberaler är de sjuka avvikarna

🟠 LEDARE Ett gammalt knep från sovjettiden, som även använts av den invandringsliberala vänstern, är att utmåla motståndarna som avvikande och drivna av patologiska eller primitiva motiv. Så kallar man gärna invandringskritiker rasister, och rasister i sin tur som drivna av primitivt hat eller sjuklig misstänksamhet eller rädsla, xenofobi, i den svenska debatten ofta ”främlingsfientlighet”. I själva verket är det dock vänsterliberalerna som på alla sätt är de extremistiska och avvikande.

På fjällvandring i Härjedalen med omnejd

På fjällvandring i Härjedalen med omnejd

🟠 KRÖNIKA Allt började sommaren 1970 med en artikel i tidningen om ett högfjällshotell på Storhogna i Vemdalsfjällen, på gränsen mellan Härjedalen och Jämtland. Artikeln var trevligt skriven med fina bilder som gjorde att läsaren skulle känna en oemotståndlig lust att åka till fjälls. Den gick hem hos oss och det bokades ett rum med halvpension där middagen ingick i priset. Första veckan i augusti skulle det bära av. Vi hade ingen erfarenhet av fjällvandring.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Sanna hjältar är det ofta tyst om

🟠 BOKRECENSION Som sommarläsning kan det vara lämpligt att planera en läsning av mindre kända delar av Sveriges militärhistoria. Militärhistorikern Leif Björkman tar upp händelser och fakta som många helst skulle vilja glömma eller gömma. Obekväma sanningar kan också vara till lärdom för framtiden. En annan aspekt i denna bok är benämningen hjälte. I dagens media tillskrives hjältetitlar för nästan minimala och självklara medmänskliga insatser. I denna bok handlar det om två riktiga hjältar, två svenska officerare som genomgått sovjetisk fångenskap och i tystnad fick återvända till Sverige.

Bob Dylans syn på världen, sedd genom låttexter

🟠 BOKRECENSION Stjärnorna är också fans. Även de tittar upp mot sin stjärna och drömmer. Så här på ålderns höst (han fyller 83 i år) har Bob Dylan skrivit sin tackbok till några av de som inspirerade honom till att bli vår tids störste låtskrivare. Bob Dylans betydelse för modern kultur går knappast att överskatta, han har beskrivits som ”den som gav popmusiken en hjärna”. Förutom otaliga skivor har han även givit ut en del böcker. Denna den senaste är, precis som självbiografin Chronicles, Volume one (2004) skriven i en fri och associativ stil genom vilken Dylan ofta ger fritt spelrum åt sin fantasi.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Det mystiska folket

🟠 HISTORIA Alla känner till romarna och Romarriket. Däremot är etruskerna, vars civilisation föregick romarnas, inte ens hälften så kända. En mycket sannolik orsak till att etruskerna till stor del är ett mysterium idag är att många av deras egna skrifter inte bevarades. Däremot har deras gravfynd och konst bevarats och arkeologiska upptäckter görs än idag.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.