Som Nya Tider berättat tidigare så utgör Rail Baltica en del av det europeiska TEN-T, och EU-kommissionens målsättningar att utveckla ett hållbart nätverk av järnvägslinjer, vägar, hamnar och flygplatser. TEN-T är benämningen på de av järnvägarnas huvudlinjer som man avser att utveckla fram till 2030 till en sammanlagd summa av 500 miljarder euro från både medlemsländerna och varierande storlek av gemensamt EU-anslag. I TEN-T innefattas nio multimodalt anpassade huvudtransportkorridorer och en av dessa är North Sea-Baltic Corridor som i sin tur har Rail Baltica som fundamental delkomponent. En pusselbit i ett hållbart Europeiskt transportsystem, men också för de militära behoven. De ofta överdimensionerade vägsatsningarna i det glesbefolkade nordöstra Polen och en helt ny fartygskanal som byggs för att undgå den ryskkontrollerade inseglingsrännan vid Baltisjk till lagunen Frisches Haff, har också militär betydelse. Den ryska marinbasen Baltisjk ligger i den gammalpreussiska staden Pillau, som befästes starkt av Gustav II Adolf när svenskarna besatte den och flera andra preussiska hamnar. Motsvarande problem upplevs i nutid med den skillnaden att det är på Rysslands nåder insegling medges i haffen och exempelvis ligger staden Elbings hamnverksamhet under en våt duk.
EU-toppar och Nato-höjdare bekräftar avsikterna
Här några utspel från i år som understryker just de militära kraven på infrastrukturen.
Herald Ruijters, investeringsdirektör Generaldirektoratet för transport och rörlighet, inom EU-kommissionen, har i sammanhanget garanterat att TEN-T kommer att fullborda Europas inre marknad genom att säkerställa den fysiska kontakten mellan medlemsstaterna och hantera saknade länkar. Det vill här säga att investeringarna spelar en stor roll för tillväxten särskilt i de baltiska länderna, men utan omsvep medger också Herald Ruijters den militära nyttan:
”TEN-projekten som Rail Baltica är också viktiga på en militär nivå, då 1,5 miljarder euro är särskilt avsatta för militära trupper och materieltillgångar. Vi kommer inte att investera bara i militär rörlighet, det är inte vår uppgift”, sade han. ”Men där denna infrastruktur samtidigt kan gynna såväl civilbefolkningen som militären, bör vi göra det.”
General Jörg Vollmers, befälhavare för Allied Joint Force Command i Brunssum (Nato-ort i Nederländerna) intygade även han, den 25 juni, att järnvägsprojektet kommer att förbättra den militära rörligheten avsevärt:
”Det är ett civilt och inte ett militärt projekt, men det kommer att vara gynnsamt för båda ändamålen. Det blir fördelaktigt för båda parterna eftersom projektet är till nytta för både ekonomin och militära styrkor”, förklarade Jörg Vollmers under ett besök i Vilnius. Han beskrev också Rail Baltica som ett nyckelprojekt för att bättra på den militära rörligheten i regionen och manade länderna att gå vidare med att anpassa hela sin infrastruktur till gagn för trupprörelser. Natogeneralen emotser satsningar på både järnvägar, landsvägar, hamnar och flygplaster, men ser även att besluten om specifika projekt måste fattas på nationell nivå. På motsvarande sätt har Litauens försvarsminister Raimundas Karoblis tidigare i maj månad fastslagit Rail Balticas viktiga roll för trupptransporter:
”Den framtida järnvägen bör särskilt uppfylla utfordringarna som förflyttning av militär utrustning motsvarar”, enligt försvarsministern.
Den med EU-finansiering utbyggda och 2016 öppnade flygplatsen Szczytno/Ortelsburg har haft tre dagliga förbindelser med Berlin, samt London, Düsseldorf och Krakow. Förmodligen är den militära nyttan mycket större än den civila – den bär även öknamnet ”CIA:s tortyrflygplats” . 2014 fick polska staten betala ett skadestånd på 100 000 och 300 000 Euro till två fångar som Polen tillåtit CIA att hålla på sin ”Black Site” (hemligt CIA fängelse) på Stare Kiejkuty vid flygplatsen Szczytno, detta efter en dom av Europadomstolen. Trots tortyrfängelset gav EU gärna pengar till att bygga ut flygplatsen som öppnades två år senare under det civila namnet Flughafen Olsztyn-Mazury.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.