Kina har målmedvetet satsat på att ligga i framkant vad gäller elbilar. Den ekonomiska modellen är en marknadsekonomi med starkt statligt inflytande, vilket möjliggör satsningar som inte omedelbart är vinstgivande. I landets trettonde femårsplan 2016-2020 har Kommunistpartiets Centralkommitté slagit fast en fortsatt satsning på ”fordon med ny energi”, som el-, bränslecells- och hybridbilarna kallas.
Den massiva satsningen beslutades år 2009 och man öppnade ett stort utvecklingscentrum i Kinas Detroit, Chongqing. Man hade sonderat marknaden och insett att 98 procent av kineserna gärna ville ha elbil. I början gick det trögt. Myndigheterna hade satt 500 000 sålda bilar som mål till 2011, men det året såldes bara 2 338.
Sedan har det gått med raketfart. Förra året gick Kina om USA som världens största marknad för el- och hybridbilar, då 331 092 bilar såldes. En smått fantastisk ökning från 2015 års 74 763 bilar, vilket i sig var en tredubbling från året innan. En brasklapp är dock att det hittills är främst myndigheter som köpt upp elbilarna till sina bilflottor.
Det rullar många olika modeller på de kinesiska gatorna, företrädesvis lättare fordon. Ingen vet hur många som tillverkar elbilar, då det finns en uppsjö av mindre aktörer och hemmabyggen. Licens behövs inte så länge man håller sig inom vissa ramar.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.