Vårsalongen på Liljevachs i Stockholm är en tradition sedan nästan hundra år och ett måste för alla konstintresserade i regionen. Den är förhållandevis folklig och ger ett slags tvärsnitt av vad som pågår ute i ateljéerna i landet, även om mycket också saknas. En majoritet av konstnärerna är fortfarande av svensk härstamning. Politiskt engagerade motiv kan möjligen få finnas med om de har en ”inkluderande” eller ”intersektionell” vänsterprägel.
I år kapas föreställningen av en afghansk-svensk installation och manifestation. Det Malmöbaserade ”skaparkollektivet” Forma har fått ställa ut ett mycket stort verk med titeln ”17000”. Det består av just 17 000 små färgade träklotsar uppradade i ett hyllsystem. Dessa ska åskådliggöra de afghanska män (varav många var så kallade ensamkommande barn) som inte är flyktingar och som riskerar att bli skickade tillbaka till Afghanistan.
För att inte besökaren ska missa verkets innebörd svärmar ett tiotal av dessa afghaner omkring i lokalen och delar ut kort och broschyrer. På plats som talesperson var lördagen den 26 januari afghanernas överaktivist Fatemeh Khavari. Några personer som såg svenska ut fanns också i gruppen, antagligen projektledare. Budskapet är tydligt – låt alla stanna!
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.