Det blir allt vanligare att säljföretag använder artificiell intelligens för att analysera känslorna hos de kunder man ringer upp eller chattar med på nätet. Techsajten Protocol rapporterade i april att mötestjänsten Zoom utvecklar en egen version som ska avläsa känslorna hos användarna medan de deltar i onlinemöten. Mötestjänsten är mycket populär och under covid-pandemin 2020 använde sig nästan hälften av de svenskar som arbetade hemifrån av Zoom. Nu riktar flera människorättsorganisationer skarp kritik mot företaget och kräver att det skrotar planerna på att kartlägga känslor.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.