Som alla udda årtal var det alltså återigen dags att välkomna flygintresserade från hela världen i Le Bourget, Paris historiska flygplats, och också ett sevärt rymd- och flygmuseum. Det var här som svenskättlingen Charles Lindbergh landade med Spirit of Saint Louis efter sin färd över Atlanten 1927.
För årets upplaga stod säkerheten i centrum och alla blev ordentligt visiterade, flera gånger. Med kombinationen av medial täckning, stora folkmassor och dyra, relativt lättangripna mål så var farhågorna om terroristangrepp inte utan grund. Mässan riktar sig främst till yrkesfolk, och de stora utställningshallarna var därför fulla av montrar från små och stora företag som är verksamma inom flygindustrin. Ute på den stora betongplattan stod det däremot en salig blandning av gamla och nya flygplan och helikoptrar, samtidigt som en flygshow utspelade sig över publikens huvuden.
De första dagarna är reserverade för yrkesfolk, och först till helgen släpps allmänheten in. Då planeras också lite mer publikfriande uppvisningar, i år fanns där bland annat en Supermarine Spitfire, en Hawker Hurricane, en YAK 3, en Vought Corsair och en Douglas C-47 Skytrain som just deltagit i 75-årsfirandet av D-dagen.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.