Den 1 oktober i år lade Politism, finansierad av medieföretaget Schibsted och de fackliga organisationerna Kommunal och LO, ned sin verksamhet. Eric Rosén identifierar främst otillräckliga annonsintäkter som förklaring, och skriver på Twitter samma dag bland annat:
”De olika samarbeten vi hade med olika typer av sälj funkade inte bra nog, och för mkt hängde på de insatser jag och andra redaktörer gjorde. Och vi var för små för att ha en bred säljorganisation under lång tid.”
Politism AB har under hela sin existens visat negativt resultat. Förra året uppgick förlusten till 2,5 miljoner kronor, 2016 och 2017 över 3 miljoner. År 2016 sköt ägarorganisationerna till 5 miljoner kronor, vilket skulle hålla sidan flytande i ytterligare två år. För tidningen Kommunalarbetaren förklarade Karin Hagman, kommunikationschef på Kommunal och styrelseledamot av Politism, varför injektionen var nödvändig:
– Hade vi inte gått in med de pengarna hade Politism behövt läggas ned.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.