När solcellsvägen öppnade i december 2016 hyllades den internationellt som banbrytande. Visserligen hade solcellsvägar varit på tapeten i förslag sedan 70-talet, men aldrig förr hade man byggt en så pass lång väg och med så stora ambitioner. Det franska miljödepartementet hyllade testvägen som ”utan like”. Målet med den en kilometer långa solcellsvägen var att generera nog med ström för 5 000 hushåll dagligen och hålla gatubelysningen i den närliggande staden Tourouvre tänd. Så blev det inte.
Dyr väg med stora mål
Solcellsvägen byggdes av företaget Wattway som är en filial till företaget Colas som bygger vägar i Frankrike. Tanken var att solceller skulle placeras i vägen och täckas med en 7 millimeter tjock film av polykristalliserat silikon som, menade man, skulle klara av det slitage som tung trafik och väder orsakar. Enligt de initiala beräkningarna menades bara 4 kvadratmeter väg vara nog för täcka ett hushålls energibehov och den totala vägsträckan på 1 kilometer skulle ge nog med energi till att täcka behoven hos 5 000 hushåll. Det franska miljödepartementet blev eld och lågor och planerade att bygga ut 1 000 kilometer väg med solceller om projektet lyckades, med målet att täcka 8 procent av Frankrikes energibehov. Till testförsöket donerades motsvarande cirka 50 miljoner kronor och bygget blev klart och invigt i december 2016 när den dåvarande franska miljöministern klippte bandet och satte sig i en eldriven bil och körde längs vägen.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.