DAVOS 2023. World Economic Forum (WEF) är en privat stiftelse och mäktig lobbyorganisation. WEF grundades den 24 januari 1971 av den tyska ingenjören och ekonomen Klaus Schwab. Den globalistiska organisationen finansieras av sina runt tusen medlemsföretag, de flesta multinationella företag med en omsättning på minst 50 miljarder kronor, och även av tusentals ofta förmögna medlemmar. Mindre känt är att även regeringar betalar dem för olika ”konsultuppdrag”, som exempelvis att leda covidrestriktioner, trots att de knappast kan anses vara hälsoexperter (se NyT v.47/2022). Foto: WEF

World Economic Forums årsmöte i Davos 2023

Eliten kom med privatflyg för att diktera klimatåtgärder.
Världens politiska och ekonomiska elit träffas en vecka i Schweiz för att utanför mediernas ljus och demokratins insyn omforma och diktera framtiden för 8 miljarder människor. Det sker under lyxiga former som står i bjärt kontrast till kraven på att vanliga människor ska sänka sin levnadsstandard. Toppolitiker från över hundra nationer deltog och deras skattebetalare fick betala de mycket höga inträdes- och medlemskapsavgifterna. WEF-chefen Klaus Schwab lovade deltagarna att de under hans ledning skulle ”bemästra framtiden”. På de privata stängda mötena planeras denna framtid som sedan världens regeringar genomför.

Den 16-20 januari genomförde globalistorganisationen World Economic Forum (WEF) sitt 53:e årsmöte i Davos, en bergsort i de östra Alperna i Schweiz, där det brukar äga rum. Den globalistiska eliten samlades i fem dagar för att åtnjuta lyx och livets goda – samt tala om ekonomi, klimatet och The Great Reset (Den stora återställningen) som krävs för att ”rädda planeten”.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Davos 2024: dödsviruspanik, arrangerade draman och krav på global censur

🟠 UTRIKES När det årliga elitmötet under World Economic Forums filantropiska paraply anordnades för 54:e gången, var tonläget ännu mer uppskruvat än sist. Först och främst lurade katastrofen runt hörnet i en hittills okänd ”sjukdom X” som förväntas vara mycket dödligare än Covid-19. WEF:s partnerorganisationer pressade också på i etablerade medier för den radikala omställning WEF förordar, och hundratals miljardärer krävde att regeringarna skulle beskatta dem. Några färgstarka gäster tilläts också uttrycka kritik mot WEF, vilket resulterade i virala klipp i sociala medier. Marknadsföringsmodellen fungerade, men årets tema berättade också något om eliternas rädsla för folkviljan.

54:e upplagan av World Economic Forum inledd

🟠 UTRIKES World Economic Forum (WEF) öppnade officiellt måndagen den 15 januari 2024 i Davos, Schweiz. Under veckan kommer mer än 800 företagsledare och 60 stats- och regeringschefer att delta i konferenser och informella möten. ”Att återupprätta förtroendet” är huvudtemat för denna 54:e upplaga, som syftar till att ”återställa förmågan till kollektiva åtgärder och stärka de grundläggande principerna om öppenhet, samstämmighet och ansvarsskyldighet som åligger ledarna”.

Läs även:

Macron föreslår att man skickar marktrupper till Ukraina

🟠 UTRIKES Frankrikes president Emmanuel Macron utesluter inte att skicka västerländska trupper till Ukraina i framtiden. Flera Natoländer som USA, Storbritannien och Tyskland har direkt sagt nej till idén. Men är alliansen ens beredd på en eventuell upptrappning av kriget med Ryssland? Enligt en opinionsundersökning utförd av CSA-institutet för CNews, Europe 1 och tidningen JDD motsätter sig även en majoritet av det franska folket att fransk militärtrupp skickas till Ukraina i samband med kriget mot Ryssland, efter Emmanuel Macrons kommentarer.

Ungern godkände Sveriges Natoansökan

🟠 UTRIKES Sverige kommer nu att bli Natos 32:a medlemsland efter att landets ansökan slutligen ratificerades av det ungerska parlamentet på måndagen. Under vårparlamentets första session godkände parlamentsledamöterna i Budapest Sveriges ansökan om att gå med i försvarsalliansen med 188 röster mot sex.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Woke: dårhuset som samhällsmodell

🟠 BOKRECENSION Joanna Williams är brittisk författare och journalist, samt direktör för tankesmedjan Cieo. Hon har tidigare skrivit om feminism och om fördumningen av universiteten, och i den nya boken Så vann woke gör hon en kritisk analys av wokerörelsen, med fokus på denna i sitt eget hemland och i USA. Stilen är välformulerad, saklig och resonerande, men genom den lugna akademiska ytan lyser ett starkt engagemang mot denna den senaste av kulturradikalismens skapelser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.