De nya barnkläderna från John Lewis är inte längre markerade för killar eller tjejer och butikerna har inte längre avdelningar avsedda för respektive kön. Detta skriver e-tidningen market.se.
”Vi vill inte stärka könsroller med våra klädkollektioner utan i stället erbjuda ett större och mer varierat sortiment till våra kunder så att barnen eller föräldrar själva kan bestämma”, förklarar butikskedjan sitt beslut i en intervju med The Independent.
Utspelet hyllades av trendmedvetna kulturpersonligheter.
”Det här är fantastiskt! Ett steg i rätt riktning och förhoppningsvis kommer andra stora butiker att följa efter. Jag tittar på ER”, skrev till exempel den stora modesajten Next UK på twitter.
Next UK själva har dock kvar knapparna för ”pojkar” och ”flickor” på sin hemsida.
”Vi är helt begeistrade över detta meddelande från John Lewis”, tvittrade en ”feministmamma”.
Men beslutet har i övrigt inte gett den respons som marknadsavdelningen hoppades på. Istället har kunderna reagerat med avsmak över butikskedjans försök att lära barn att de inte har några kön. Många kommer fortsättningsvis att helt bojkotta butiken. Även från politiks håll har reaktionerna varit negativa ur ren konsumentinformations-synpunkt.
”Jag har ingen aning om vad som fått John Lewis att göra detta. Markeringar med kille och tjej är viktig information. Genom att ta bort dem gör man kunden förvirrad”, säger Tories parlamentsledamot Andrew Bridgen enligt market.se.