Varor från Sverige fördes vintertid till Röros för vidare transport till den isfria hamnen i Trondheim för vidare transport till Holland och England. Färdiga kopparkärl kunde påträffas i de holländska kolonierna i Nederländska Antillerna. Oskar I förenade sin franska läggning med intresse för svenska och nordiska traditioner. Han önskade att folklig glädje i samband med marknadstillfället skulle binda samman svenskar och motsträviga norrmän, som var missnöjda med den påtvingade unionen, bättre.
Traditionen att långa rader av hästdragna slädar anträdde sin resa i Falun för att drygt två veckor senare komma till Röros hålls levande genom fantastiska insatser från privatpersoner och föreningar. Under 1800-talet kunde hundra eller fler ekipage ingå i ett sådant transportsällskap. Varje släde, kallad fora, lastades med ett ton eller mer varor och förnödenheter.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.